Ny vägbro planeras vid Kyrkbyn

Kombiterminalen i Gammelstad lockar till sig mer och mer gods.  Det ställer till problem för trafiken, med långa bilköer vid järnvägsbommarna.

Luleå. 2009-11-28 06:00
Boende i kyrkbyn i Gammelstad säger sig känna till ett tiotal incidenter när bilister kört under de fällda järnvägsbommarna för att slippa vänta. Väntetiden är ofta tio minuter, ibland så mycket som en halvtimme enligt Kyrkbyns intresseförening.För att lösa trafikproblemen har Banverket gjort en förstudie hur man kan skilja vägtrafiken och järnvägstrafiken åt genom att anlägga en planskild korsning. Lulevägen kan antingen ledas under eller över järnvägsspåren.Helomvändning
Det förstnämnda alternativet, att leda Lulevägen under järnvägen förordas av Vägverket, Vattenfall eldistribution, länsstyrelsen och Kyrkbyns intresseförening. Luleå kommun förespråkade först detta alternativ men har nu gjort helt om.- En bro över järnvägsspåren verkar vara det rimligaste, säger Göran Gabrielsson, avdelningschef för gatukontoret på Luleå kommun.Stopp i tågtrafiken
Han förklarar helomvändningen med att kommunen fått klart för sig de svårigheter som Banverket ser med att anlägga en underfart under järnvägen. Järnvägstrafiken måste i så fall stoppas under fem dagar. Tunneln blir lång och måste anläggas så långt ned att man når grundvattnet säger Gabrielsson.Vattenfall eldistribution har starka invändningar mot det andra alternativet, att leda Lulevägen över järnvägsspåren på en bro eftersom det skulle kräva en komplicerad flytt av två viktiga kraftledningar.Inget val gjort
Banverkets officiella ståndpunkt är att man ännu inte valt alternativ; över- eller underfart. - Det pågår en förstudie nu, den är klar under första kvartalet 2010. Det finns inte något val gjort, säger Annika Lindström, regional direktör på Banverket i Luleå.Än så länge är det oklart hur den planskilda korsningen ska finansieras. Diskussioner pågår med kommunen om att göra en ansökan om mål 2-pengar från EU:s strukturfonder.Mötesspår
Ett annat alternativ skulle vara finansiering via de potter som finns i den nationella infrastrukturplanen. Förstudien innehåller också förslag på en förlängning av bangården i Gammelstad, så att det blir möjligt för två 750 meter långa tåg att mötas. Mötesspåret kan antingen förlängas i riktning mot Boden eller Luleå.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!