Claes Erik Lundgren äger två fastigheter samt en fastighet med tomträtt på Bangårdsgatan i kvarteret Stören.
Hans verksamhet kommer att påverkas av bostadsprojektet i Ettans båthamn, som fått kommunen att se över vägnätet i området.
Ny infart
Kommunen föreslår en ny infart till området, i Prästgatans förlängning.
Den nya infarten kommer att gå rätt över ett av hans kontorshus som har fyra företag som hyresgäster.
Om Norrbotniabanan dras enligt det östliga alternativet, med genomgående trafik förbi järnvägsstationen, så måste hans fastigheter lösas in.
Även om Norrbotniabanan inte blir av så drabbas hans verksamhet. Kommunen tänker sig då att flytta på Bangårdsgatan.
Ryms inte
Efter att ha studerat kommunens kartor har Claes Erik Lundgren kommit fram till att vägen kommer att gå mitt emellan husen. Det ryms inte en gata på 15 meter, så konsekvensen blir att hans fastigheter måste rivas. Kommunen måste lösa in hans fastigheter.
- Nog borde jag rimligtvis gå skadeslös ur det här, men det är någon som ska betala kalaset, säger Claes Erik Lundgren.
Han befarar att det blir kommunen, det vill säga skattebetalarna, som får betala hela kostnaden för de föreslagna vägomläggningarna. Claes Erik Lundgren tycker att kostnaderna borde läggas på exploatören av bostadsområdet.
- Det finns risk att vi får rätt höga kostnader som drabbar skattebetalarna.
Det nya bostadsområdet i Ettans båthamn hamnar illa till på mer än ett sätt, menar han. Bostadsområdet hamnar nära Norrbotniabanan (om den blir av), industrierna i området, isbrytarna och Cementas anläggning.
Alternativ finns
Han tycker att det finns bättre mark att bygga på än att fylla ut hamnbassängen vid Ettans båthamn för att kunna bygga bostäder vid vattnet.
- Exempelvis vattenspegeln mellan Varvet och Södra hamnplan. Där är det bara bostäder runtom.
Eller så skulle man kunna bygga fler bostäder på hamnplan i Södra hamn, föreslår han.