Det fantasieggande namnet på det hela är Stories of Swedish Lapland och bakom projektet står fyra företagare Stina Almqvist, Ella Jonsson, Lars Huring och Carl-Magnus Helgegren.
- Norrbotten har ju världens läge i dag. Det är en mycket expansiv region, säger Stina Almqvist från företaget Creative consulting och nämner Facebooks etablering men samtidigt exempelvis TT:s uttåg ur länet.
- Man kan undra "hur tänkte dom nu". Intresset för Norrbotten som ett spännande och händelserikt område är väl grundat globalt. Men inte lika uppdaterat nationellt i vårt eget land, konstaterar hon.
Kreativa branscher växer
Jo då, länet står stadigt på sina traditionella näringar men det händer så mycket annat som borde lyftas fram:
- De nya kreativa branscherna växer med områden som design, dans, teater med mera. I en undersökning jag gjort fanns det 900 sådana företag år 2012 och 345 av dem var startade åren 2010-2012 och det ökar, belyser Almqvist.
Projektet Stories of Swedish Lapland, vilket har landstinget som huvudsponsor och startade i höstas, kan mycket väl vara ett startskott på en ny kommunikation både inom och utåt från länet tror Lars Huring, interaktionsdesigner och digital strateg.
- I vår kartläggning har hittills 300 anslutit sig. Hur många det kan bli i slutänden vet vi inte. Vi kommer att samla allt i en kartbild som presenteras i maj. Tanken är att en sådan karta exempelvis skulle kunna bli ett verktyg där samarbetspartners kan hitta varandra, säger Huring.
"En vardagsnära bild"
Att kartbilden av alla twittrare, facebookare, instagrammare, bloggare, ja kort sagt alla som sprider sin bild av länet på olika sätt, kan bli en häftig syn är de säkra på. Och att alla dessa kommunicerande människor har något att säga, en bild att förmedla är uppenbart.
- Ja för vems bild är mest sann? Det här blir en mera vardagsnära bild av "hur det ser ut" positivt och negativt. Det här är ju demokrati vilket är en enorm kraft, säger Stina Almqvist.
Lars Huring nämner en annan spännande aspekt som projektet kommer att visa på:
- Ja tänk dig en 14-åring som är aktiv på internet, vem är det som tar del av vad hon/han skriver och var landar det som skrivs, i vilket land, säger Lars Huring som tycker det ska bli intressant att se hur berättelserna från Norrbotten tar sina vägar och kanske blir betydelsefulla.
- Ja, för regional utveckling som besöksnäring med mera.
Fotnot: Projektkostnaden är på totalt 800.000 kronor och förutom landstinget är Luleå näringsliv och Swedish Lapland Tourism samarbetspartners. Projektets webbplats heter storiesofswedishlapland.se.