Handelsminister Ewa Björling besökte Luleå och Bergforskdagarna under måndagen.
Hon vill inte kommentera den akuta krisen som Northland Resources befinner sig i.
- Jag har i dagsläget inga kommentarer eftersom det är ett enskilt företag och det ska vi inte kommentera, säger Ewa Björling.
Staten har ett helägt gruvbolag, många tycker det vore naturligt att LKAB gick in och tog över?
- Just nu tror jag vi ska låta bli att kommentera överhuvudtaget, det pågår ju också en diskussion i dag, vi får se var den landar. Därefter får man ta ställning till vad som ska göras i framtiden, svarar Ewa Björling.
Staten har genom Trafikverket gjort stora investeringar i infrastruktur, bland annat förstärkt vägar för Northlands transporter.
Hur ser du på dessa investeringar som kan bli bortkastade?
- Jag skulle säga att det är viktiga investeringar för regionen, det finns ju gruvnäring i Pajala, Gällivare, Malmberget och Kiruna. Var själva företaget landar, det är omöjligt att säga i dag.
Följer ni det?
- Det är främst finansdepartementet och Peter Norman, ansvarig för statliga bolag och näringsdepartementet som gör det. Det är klart att vi även tittar på det från UD:s håll, säger Ewa Björling.
Om Northland går i konkurs, är LKAB intresserat att ta över?
- Vi har inga kommentarer till det, det är ett hypotetiskt resonemang, svarar Lars-Eric Aaro, vd för LKAB.
Är ni intresserade av att gå in i nuläget?
- Vi har ingen kommentar, säger Lars-Eric Aaro.
Varför inte?
- Det här är ett börsnoterat bolag med andra ägare och vi vill inte kommentera dem. Vi förstår att det är en svår situation.
Hur ser du på möjligheterna för Northland att klara sig ur den här situationen?
- Jag vill inte kommentera det, svarar Lars-Eric Aaro.
Har ni diskuterat Northland i LKAB:s styrelse?
- Ingen kommentar, svarar Lars-Eric Aaro.