Kritik mot sen upphandling

Trafikverket har varit sent ute med upphandlingen av Norrlandsflygen.Nu finns risk för att Pajala drabbas, om den juridiska prövningen tar tid.

Luleå. 2011-08-13 06:00

Det menar Henry Hansen, som är vd för Scandinavian Air Ambulance som står bakom Barents Airlink som för närvarande flyger på sträckan Pajala-Luleå. Bolaget kommer inte att bli kvar som operatör efter den 29 oktober, då upphandlingen vanns av den nya aktören Avies Sverige AB.

Detta förutsatt att Trafikverkets upphandling står sig efter den juridiska prövning som nu pågår. Som Kuriren berättade i går så är Trafikverket just nu förbjudet att teckna avtal med de nya operatörerna för flygtrafiken till Norrlands inland och Värmland eftersom upphandlingen överklagats av World Wide Air och Örebro Aviation. Ärendet ligger nu hos Högsta förvaltningsdomstolen.

För sent ute
Henry Hansen anser att Trafikverket gjorde upphandlingen för sent inpå den nya avtalsperioden. Det blir praktiska svårigheter för nya operatörer, svårigheter som förvärras på grund av att upphandlingen hamnat i domstol med den osäkerhet som det medför.

- Det är otroligt kort tid. Jag tror man har missbedömt hur lång tid det tar att investera och anställa folk.

- Jag tror att "point of no return" har passerat och då blir Pajala lidande, befarar han.

Ingen kontakt
Barents Airlink har inte blivit kontaktade av Trafikverket, för att eventuellt fortsätta med flygtrafiken. Bolaget håller på att undersöka andra affärsmöjligheter för att kunna erbjuda fortsatt sysselsättning för de fyra piloter som flyger på Pajala-Luleå. Den tekniska personalen drabbas inte, de har fortfarande andra arbetsuppgifter.

Hur har beläggningen på Pajala-Luleå varit?

- Den har varit ökande, speciellt efter det att förberedelserna för gruvdriften kom igång, säger Henry Hansen.

"Möjligt att hantera"
Trafikverkets budskap är alltjämt att det kommer att finnas fortsatt flygtrafik den 30 oktober, även om den juridiska prövningen fortfarande skulle pågå då.

- Det är helt klart så att
situationen är möjlig att hantera, säger verksjuristen Helena Kers på Trafikverket.

Helena Kers svarar undvikande när det gäller att precisera vilka alternativa lösningar som Trafikverket tänker ta till om det blir så att den juridiska prövningen drar ut på tiden. Hon hänvisar till EU:s så kallade luftfartsförordning som bland annat anger hur upphandlingen av trafikpliktiga linjer ska gå till.

- Det får man se vad det finns för ramar. Vi har inte passerat några kritiska datum än, säger Helena Kers.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!