Klang och jubel i länet

Både Norrbotniabanan och Malmbanan prioriteras av EU-kommissionen.- Jag är väldigt glad, säger Peter Roslund, ordförande för Norrbotniabanegruppen.

EU ÖPPNAR MÖJLIGHETER. Förslaget från EU-kommissionen gör det möjligt för Sverige att få delfinansiering för att bygga Norrbotniabanan. Villkoret är att svenska regeringen ansöker och är beredd att satsa egna pengar på bygget.

EU ÖPPNAR MÖJLIGHETER. Förslaget från EU-kommissionen gör det möjligt för Sverige att få delfinansiering för att bygga Norrbotniabanan. Villkoret är att svenska regeringen ansöker och är beredd att satsa egna pengar på bygget.

Foto: Roland S Lundström

Luleå. 2011-10-20 06:00

Kommunalrådet Peter Roslund är försiktigt optimistisk, än så länge är det bara frågan om ett förslag från EU-kommissionen som kan förändras i förhandlingarna som ska till mellan medlemsländerna och Europaparlamentet.

- Nu är det här ett förslag, håller det är det naturligtvis ett stort steg framåt för projektet, säger Peter Roslund.

- Det viktiga är ändå att EU pekar ut Norrbotniabanan och säger att det är ett viktigt stråk för EU. Det ställer krav på regeringen att man agerar, fortsätter han.

Inte prioriterad i Sverige
Nationellt har Sverige inte prioriterat Norrbotniabanan, det saknas finansiering för den i den nationella planen för 2010-2021.

- Den nationella planen revideras ju med jämna mellanrum. Om några år är det dags igen, säger Peter Roslund.

Är det inte mer bråttom än så?

- Jodå, framförallt när det gäller planeringen. Vi har gått ut och varnat för att utredningarna kan stanna av vid årsskiftet, säger Peter Roslund och syftar på att Trafikverkets nuvarande uppdrag då upphör.

- Vi är så glada, det här är bättre än vi vågat hoppas på! Nu är dessutom Malmbanan med, säger Andreas Lind, vd för Norrbottens Handelskammare.

Han säger att det är en otroligt stor framgång för alla som arbetat för Norrbotniabanan. Han menar att det finns en rad faktorer som talar för att Norrbotniabanan ska byggas; ett enigt näringsliv kräver bättre järnvägsförbindelser, en region som är beredd att medfinansiera banan och att det aldrig varit billigare att låna pengar än nu samt den massiva infrastrukturskuld som Sverige har.

Finland viktig faktor
En viktig faktor som spelat in är den finska komponenten i Botniska korridoren, som Norrbotniabanan är en del av. Ursprungligen var nätverket tänkt att förbinda storstäder i Centraleuropa med varandra. För Helsingfors vidkommande går enda landförbindelsen till de andra europeiska huvudstäderna via Sverige, om man inte vill bli beroende av Ryssland.

Men för att Norrbotniabanan ska få några pengar från EU krävs att den svenska regeringen aktivt söker finansiering och är beredd att själv stå för merparten av kostnaderna.

- Utmaningen vi har framför oss är att man vinner inga val på godstransporter, säger Andreas Lind.

Europaparlamentarikern Marita Ulvskog poängterar att den svenska regeringen måste ta vara på den möjlighet till finansiering som nu yppar sig. Det gäller att hålla sig framme menar hon.

- Annars försvinner pengarna åt andra håll, säger Marita Ulvskog.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!