I lördags skulle Sofia Öberg, Linda Grimståhl och Elin Åström ha flugit från London till Luleå för att fira jul hemma hos sina föräldrar.
Men den efterlängtade hemresan frös inne. Vid 14-tiden på lördagen fick de veta att Heathrows flygplats stängde på grund av snöovädret. Tusentals resenärer blev strandsatta.
- Det var bara kaos, säger Linda Grimståhl.
Tjejerna reagerar över bristen på tillförlitlig information på Heathrows flygplats. Personalen i incheckningsdisken delade ut ett papper med ett telefonnummer som resenärerna skulle ringa för att boka om sina flygbiljetter. Personalen sade sig inte ha några befogenheter att boka om dem, eftersom de var anställda av ett bemanningsföretag.
- Antingen var det upptaget eller så blev man inte framkopplad, säger Sofia Öberg.
Ingen personal
Hon tillägger att det var ett engelskt betalnummer och att det inte fanns någon personal i SAS kundtjänstdisk.
Det slutade med att de kontaktade sina föräldrar hemma i Sverige, som köpte flygbiljetter åt dem. Det blev mycket dyrare än när de bokade sina biljetter i somras. Sofia Öberg berättar att hon betalat 1.700 kronor för en tur- och returresa London-Luleå. Enkelbiljetten som hennes pappa betalade gick på 4.000 kronor.
- Det är tur att vi bor här, säger Sofia Öberg som bott i London i fem år.
Tjejerna åkte hem till sina lägenheter. Sofia Öberg hoppas att flygtrafiken ska fungera normalt på tisdagen, då hon har hemresan bokad. Linda Grimståhl och Elin Åström ska flyga hem till Luleå på måndag, via Arlanda.
SAS-planet som skulle ha gått från Luleå till London på lördagsförmiddagen fick vända och gå tillbaka till Luleå, eftersom det inte gick att landa på Heathrow. Beskedet att flygplatsen i London hade stängts gavs när flygplanet redan var i luften.
- Vi hade två plan på väg till London som fick vända i luften, säger SAS informationschef Elisabeth Manzi.
Det andra London-planet återgick till Arlanda, varifrån det hade utgått. De drabbade resenärerna erbjöds att boka om resan till ett senare datum eller att få pengarna tillbaka uppger Elisabeth Manzi.
Elisabeth Manzi uppger att resenärer som ringer utifrån Sverige kan ringa ett 08-nummer.
- Tyvärr är det så att det är många som ringer vårt callcenter. Det är långa handläggningstider, säger Elisabeth Manzi.