Hindrar räddningsinsats
En bro över Tjuvholmssundet skulle försena en räddningsinsats vid ett flyghaveri på Germandöfjärden. Det anser Sjöfartsverket och länsstyrelsen.
Foto:
Det gör att bogserbåtar inte längre kan passera genom Tjuvholmssundet. Om ett flygplan havererar eller tvingas nödlanda ute på Germandöfjärden så försenas därmed räddningsinsatsen med en timme, eftersom bogserbåtarna då måste gå runt Sandön.- I och med att Sjöfartsverket anser det ytterst olämpligt att hindra passagen så anser länsstyrelsen att ansökan inte bör bifallas, säger Johan Lindberg, miljöjurist vid länsstyrelsen. Om miljödomstolen trots detta skulle bevilja kommunen tillstånd att anlägga en bro över Tjuvholmssundet så anser länsstyrelsen att vissa villkor ska gälla. Ett sådant villkor är att användningen av bron ska begränsas till gång- och cykeltrafikanter samt räddningsfordon och underhållsfordon. - Det minskar risken för ökad påverkan på Sandön genom ökat slitage. Det är en känslig naturmiljö, redan i dag kan man se förskräckliga spår av körskador, säger Hans Överby, byrådirektör vid länsstyrelsens naturvårdsenhet.Kräver längre bryggor
Kommunen avser att bygga 20 meter långa bryggor som båtar kan lägga till vid i väntan på att bron ska öppnas. Länsstyrelsen anser att bryggorna måste göras dubbelt så långa, 40 meter, så att fler båtar ryms och olycksrisken minskar.Ett problem som uppmärksammats under miljödomstolens förhandling i Luleå gäller risken för att båtar skulle fastna under brospannet och haverera. Länsstyrelsen anser att man behöver göra en säkerhetsanalys av frågan. - Här ser jag att man bygger in en olycksrisk i och med att man inte har en anordning som hindrar båtar från att driva in och fastna under bron, säger Hans Överby.Miljödomstolen ska först ta ställning till om det behöver göras en sådan säkerhetsanalys. Om miljödomstolen kommer fram till att analysen behöver göras så innebär det att beslutet i själva tillståndsfrågan kommer att senareläggas.Byggstart för bron över Tjuvholmssundet är planerad till tidigast 2013.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!