Byte till lastbil blir nödvändigt
Järnvägstransporter styrs om till lastbilar. Så tvingas företag i Norrbotten agera när Sveriges största godsrangerbangårdar stängts för snöröjning.
UR SPÅR. En urspårning av ett godståg i Hallsberg bidrog till SJ:s mardröm.
Foto: Roland S Lundström
I vanliga fall sker intransporterna av mjöl med järnväg. Nu sker de med lastbil och eftersom en järnvägsvagn rymmer mer mjöl än en lastbil blir det också fler lastbilstransporter. Det kommer att innebära merkostnader men hur mycket dyrare det blir går inte att säga i dagsläget.Beskedet hittills är att godsbangården i Hallsberg inte kommer att öppnas förrän på söndag.- Det vi vet i dag gör att vi planerar för biltransporter i nästa vecka. Så fort järnvägen börjar rulla igen så växlar vi självklart över igen, säger Thomas Norén.Påtvingat byte
Även Älvsbyhus har blivit tvunget att byta till lastbilstransporter, men i deras fall handlar det om att få ut färdiga hus till kunderna. En planerad järnvägstransport kom inte längre än till Gävle och fick sedan lastas om till lastbil för vidare transport till Bålsta. - Det går två-tre hus i veckan med järnväg, säger Mårten Lundberg som jobbar med logistik på Älvsbyhus.Även i handeln märks det att godstrafiken strypts i Hallsberg.- Naturligtvis påverkar det oss. I stort sett alla våra varor transporteras med tåg, säger varuhuschefen Martin Liabäck på Ikea i Haparanda.Varuleveranser har inte kommit på utsatt tid. Detta försöker man möta med att ha ett större lager av toppsäljarna hemma på lager. - Några enstaka varor kan vi ha lägre nivåer av, säger Martin Liabäck.På Green Cargo är man mycket kritisk mot att Banverket inte klarar av att hålla godsbangårdarna öppna. Det har varit problem med snöröjningen på järnvägen ända sedan mitten av december säger informationsdirektören Mats Hollender.- Vi har flera gånger påtalat för Banverket att snöröjningen måste bli bättre, säger Mats Hollender.Oplogade järnvägsspår
När järnvägsspåren inte snöröjs nog ofta blir följden att det blir godstågen som får ploga sig fram. Men snöplogen går inte ända ned till rälsen. Snö blir kvar på järnvägsspåren som sedan yr upp när lok och vagnar passerar. Det bildas is som sedan ramlar ned i växlarna.- Ofta när man kör godståg så leds de in på spår som helt saknar snöröjning. Då blir det fullt med snö under lok och vagnar som fryser till is.Förr hade Banverket speciella snölok för att ploga järnvägsspåren, men dessa har i stort sett försvunnit ur trafik, beskriver Mats Hollender situationen. - Vi hoppas att en av slutsatserna efter det här ska bli bättre resurser för att hålla rangerbangårdarna öppna och bättre snöröjning, säger Mats Hollender.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!