Ändringen kan få motsatt verkan

Med skärpta regler ökar i stället antalet olyckor. Det tror organiserade motorcyklister i Norrbotten som Norrbottens-Kuriren pratat med.

STORT INTRESSE. Genom Ninas trafikskola i Luleå får runt 60 personer sitt mc-kort varje år. Ingela Malmgren tror inte att intresset kommer att minska bara för att åldersgränsen höjs. Foto: Petra Isaksson

STORT INTRESSE. Genom Ninas trafikskola i Luleå får runt 60 personer sitt mc-kort varje år. Ingela Malmgren tror inte att intresset kommer att minska bara för att åldersgränsen höjs. Foto: Petra Isaksson

Foto: Petra Isaksson

Luleå. 2012-04-23 06:00

- Personligen anser jag att det är bra med höjd åldersgräns. Det är bra att man mognat innan man sätter sig på en motorcykel men jag tror inte att lagändringarna kommer att få de effekter man vill ha, tvärtom, säger Stefan Hult, Sveriges motorcyklister (SVMC).

Det är för att komma åt det stora antalet mc-relaterade olyckor som åldersgränsen höjs. Men lagändringen riskerar att öka antalet olyckor i stället för att minska dem, säger Stefan Hult, SMC Norrbotten.

Anledningen till det tror han är att det blir mycket dyrare att ta mc-körkort i framtiden.

Dyrare
- Det kommer att bli mycket dyrare. Många kommer att tycka att det blir för dyrt att ta mc-kort. Och i stället kommer fler att köra olagligt och det är vid olagliga körningar som de flesta olyckorna sker, säger Hult.

Det här är farhågor som också delas av mc-polisen Mattias Martinsson. Han är rädd för att högre kostnader kan leda till fler olagliga körningar men också att den ökade byråkratin avskräcker.

- Problemet kan bli att man tycker att det blir så besvärligt och dyrt att ta mc-kort att fler struntar i det. Och det blir ju vi som får åka ut på olyckorna eller stoppa dessa i trafiken. Det är vi som får ta efterbörden, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om