- Rosa oktober startade 2008 men nu under våren 2011 har vi bildat en stiftelse där initiativtagaren heter Pernilla Pihl, berättar projektledare Renée Lundgren Sandle.
Hon berättar att stiftelsen nu omfattas av ett 20-tal samarbetspartners av olika slag och möjligheter öppnar sig när man arbetar i stiftelseform. Inte minst så går inga pengar bort i skatt utan kan användas till ändamålet och det blir lättare att samla sig kring frågan.
Mjuk tillväxt
- Vi kan nu växla upp och satsar på att utveckla de mjuka tillväxtfaktorerna, säger Sandle. Det handlar exempelvis om att hålla tjejerna kvar i staden, att lyfta fram kvinnliga förebilder med mera.
- Vi kommer till exempel under oktober att hålla föreläsningar på Nya läroverkets högstadium.
Som tidigare år så kommer en rad koncept tillbaka under årets kampanj.
- Bergnäsbron ska lysa rosa, LLT har rosa säten i bussarna. Nytt är att Stadshusets trapphus lyses upp i rosa med mera, berättar projektledaren samt centrumledaren för handeln i Luleå Emma Aludden. Man har till och med rosa parkeringsrutor i parkeringshus.
Rosa basketkväll
Dambasketlaget Northland kör sitt rosa spelrace igen.
- Vi spelar i rosa tröjor och vi hoppas att publiken också ska klä sig rosa, vi säljer 800 t-shirts på plats som man får betala mer för om man vill inbjuder klubbdirektören Anna Jonsson. Spelkvällen är den 30 oktober.
Nu på måndag finns konstnären San Lundberg på plats hos Helex för att på förmiddagarna under kampanjen måla mitt i träningsverksamheten. Konsten ställs ut med vernissage och verken ska sen auktioneras ut. Det hela är ett samarbete med Helex Kajsa Hartmann Pettersson och Galleri Lindbergs Helen Lindberg.
Ovan beskrivna är bara ett litet smakprov på alla aktiviteter som kommer att prägla kampanjmånaden.