Hoppet ute för Rover

Efter 100 år har brittiska Rover fått definitivt motorstopp.
Premiärminister Tony Blair godkände omedelbart ett stödpaket på 150 miljoner pund för de uppemot 20 000 bilarbetare som kan drabbas sedan samtalen med kinesiska SAIC kollapsat.

London2005-04-15 20:21
Efter 100 år har brittiska Rover fått definitivt motorstopp.

Premiärminister Tony Blair godkände omedelbart ett stödpaket på 150 miljoner pund för de uppemot 20 000 bilarbetare som kan drabbas sedan samtalen med kinesiska SAIC kollapsat.

Kinas största biltillverkare SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation) har avslutat samtalen eftersom MG Rover, den sista stora brittiskägda biltillverkaren, går med så stora förluster.

"Utan ett partnerskap med SAIC finns det ingen framtid för MG Rover, sade handels- och näringsminister Patricia Hewitt till BBC:s nyhetskanal News 24."
Beskedet drabbar uppemot 20 000 anställda på MG Rover och underleverantörer i Birminghamområdet. Och med bara tre veckor kvar till valet störtade Blair och finansminister Gordon Brown omedelbart till Birmingham och tillkännagav ett stödpaket på 150 miljoner pund (cirka 2 miljarder kronor) för att underlätta omställningen för bilarbetarna.

"Det är ingen idé att jag försöker låtsas att vi kan sätta ihop någon magisk uppgörelse för att något annat företag ska komma in och ta över, sade Blair till pressuppbådet."
Cirka 5 000 av Roverarbetarna kommer att sägas upp redan i helgen. Några får stanna kvar och bygga klart de sista bilarna.

MG Rover - där MG står för Morris Garages, den bilverkstad där märket grundades - firade 100-årsjubileum så sent som i december förra året, men gjorde det som en skugga av sitt fornstora jag. Marknadsandelen i Europa uppgår till bara cirka en procent, och i Sverige såldes futtiga 143 bilar under första kvartalet i år.

De enda riktigt framgångsrika bilarna, den nya "hundkojan" Mini och Land Rover-märket, bröts ut för fem år sedan, sedan dåvarande ägaren BMW misslyckats med att få liv i "Den engelske patienten", som tyska tidningar kallade Rover.

Land Rover ingår nu tillsammans med bland andra Volvo i Fords lyxbilsenhet PAG (Premier Automotive Group), medan BMW-ägda Mini är ett av bilvärldens hetaste märken.

Och även om fredagens dramatik innebär att Rover och dess nuvarande modeller 25, 45 och 75 går i graven lever hoppet för MG. Sportbilsgrenen har fortfarande ett starkt varumärke, med den lilla öppna mittmotorbilen TF och nya racingmonstret Xpower. Utsikterna anses därför vara goda för att MG Rovers konkursbo ska kunna få hyfsat betalt för MG-delen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!