Livsstilsprofessorn kritisk till elcykel-trend

Försäljningen av elcyklar sätter nya rekord. Mer än var tionde cykel som säljs i Sverige i dag har en elmotor.

Men livsstilsprofessorn Mai-Lis Hellenius är skeptisk.

Vi hittar på allt fler lösningar där vi tar bort den dagliga rörelsen, säger hon.

30 september 2017 10:37

Det är hett med elcykel. Under "cykelåret", september förra året till augusti i år, steg försäljningen av elcyklar med 50 procent. Elcyklar utgör nu 12 procent av hela cykelmarknaden.

"Sverige börjar därmed närma sig nivåer vi ser i flera europeiska länder där elcyklar utgör mellan 15 och 20 procent av marknaden", skriver Klas Elm, vd för Svensk cykling, i ett pressmeddelande.

Elcykeln marknadsförs ofta som att den kan bidra till både en bättre miljö och hälsa. Men professor och överläkare Mai-Lis Hellenius är tveksam till hälsoargumentet.

Sitter för mycket

Jag är inte glad åt något som tar bort vardagsrörelsen. Det kommer ju studie efter studie som visar att för det stora flertalet har den fysiska aktiviteten totalt sett minskat eftersom vi sitter så mycket – på jobbet, i transporter och hemma, säger hon.

För en person som vanligtvis tar bil eller buss till jobbet men byter till elcykel kan förändringen dock vara positiv, anser hon.

Ja, det är inte svart eller vitt. Kan det hjälpa någon som varit stillasittande till ett aktivare liv – då är det en fördel, säger Mai-Lis Hellenius.

Försäljningen av elcyklar väntas öka ytterligare, bland annat för att Stockholms stad köper 5 000 elcyklar som nästa år ska ersätta 1 500 hyrcyklar som idag finns i staden och förorterna.

Risk för hälsan

Försäljningen lär också triggas av regeringens förslag om att staten ska stå för 25 procent av inköpspriset för en elcykel eller elmoped upp till 10 000 kronor.

Samtidigt ökar våra stillasittande beteenden. Enligt Mai-Lis Hellenius är bara cirka 5 procent av den vuxna befolkningen tillräckligt fysisk aktiv – 95 procent är det inte.

Stillasittandet ökar risken för stora folkhälsoproblem, bland annat övervikt, typ 2-diabetes och hjärt-kärlsjukdomar.

Man förkortar livet. Det är klart visat. Så en av de absolut viktigaste sakerna vi kan göra för folkhälsan i dag är att se till att vi kommer upp på fötter och ökar vardagsrörelsen, säger Mai-Lis Hellenius.
Fakta: Elcykel

En elcykel är en cykel med elmotor som kopplas in när trycket på tramporna ökar, exempelvis för att underlätta trampningen i uppförsbackar och i stark motvind.

Motorn drivs av ett batteri. Batteriet kopplar man loss och laddar hemma.

Hur långt det går att köra på en laddning beror på hastighet, hur tungt lastad cykeln är, antal uppförsbackar, motvind mm. Men cirka 5–7 mil brukar gå bra på en laddning. Om batteriet laddar ur går det att trampa vidare som på en vanlig cykel.

Maxhastigheten är 25 kilometer i timmen. Det finns elcyklar som kan gå i 45 kilometer i timmen, men då klassas de som mopeder.

De billigaste elcyklarna kostar mindre än 10 000 kronor. De dyraste kan kosta uppåt 70 000 kronor, eller i extremfall ännu mer.

Källa: Nationalencyklopedin, Råd & Rön

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!