Så semestrar svensken i egna landet

I år är det populäraste semesterresmålet inom våra egna gränser. En Sifo-undersökning har söt svaret på vad svensken sysslar med på sin semester.

Foto: Petra Isaksson

Livsstil2018-07-25 08:48

Undersökningen som är gjord på beställning av SJ, visar att ganska exakt var tredje svensk kommer att resa inom Sverige i sommar. 28 procent svarar att de ska resa både utomlands och i Sverige, och 18 procent svarar att de endast ska resa utomlands.

15 procent av svenskarna tänker inte resa någonstans alls.

Fyra av tio svenskar säger att främsta anledningen till att de väljer att resa på semester inom Sverige är att de vill hälsa på släkt och vänner. Att vara i egna sommarstugan är också populärt, vilket 29 procent uppger. Nästan lika många reser för att få ny energi (27 procent).

Resandet inom Sverige har förändrats under den senaste treårsperioden. Ungefär var fjärde svensk säger att de i större utsträckning än tidigare vill vila och ta det lugnt på semestern. 22 procent är mer intresserade av att njuta av god mat och dryck och nästan lika många, 20 procent, är mer ute efter naturupplevelser än tidigare.

– Trenden är att svenskarna vill njuta mer på sin Sverigesemester än tidigare. De vill slippa stress, samtidigt som de både vill äta och dricka gott och gärna njuta av naturupplevelser, säger Tobbe Lundell, tf presschef på SJ.

I undersökning har 1743 personer deltagit.

Vad planerar du främst att göra på sommarsemestern inom Sverige?

• Hälsa på släkt och vänner, 43 procent

• Vara i egna sommarstugan, 29 procent

• Vila upp mig och få ny energi, 27 procent

• Få naturupplevelser, 25 procent

• Upptäcka nya delar av Sverige, 21 procent

• Vara på stranden, 19 procent

• Besök sevärdheter eller temaparker, 15 procent

• Gå på konserter eller andra evenemang, 13 procent

• Besöka en storstad, 12 procent

• Vara ute med båten, 9 procent

• Vandra, 8 procent

• Äventyrsaktiviteter (t ex bergsklättring, mountainbike), 4 procent

• Shoppa, 3 procent

Källa: Sifo

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om