KonstnÀrer gör upp med censuren pÄ Instagram

Var gÄr grÀnsen mellan vad som fÄr och inte fÄr laddas upp pÄ det sociala nÀtverket Instagram?

Censur. Instagrams moderatorer var inte förtjusta i den hÀr bilden, och plockade bort den.

Censur. Instagrams moderatorer var inte förtjusta i den hÀr bilden, och plockade bort den.

Foto: Fotograf saknas!

Litteratur2018-03-26 06:00

NĂ€r det gĂ€ller kroppar Ă€r riktlinjerna – och sĂ€ttet de tillĂ€mpas pĂ„ – otydliga, visar konstnĂ€rerna Arvida Byström och Molly Sodas bok "Pics or it didn't happen".

Instagram har över en halv miljard anvÀndare vÀrlden över, och pÄ tjÀnsten delas dagligen nÀrmare 100 miljoner bilder och videoklipp. TjÀnstens moderatorer, som sitter i lÀnder som Filippinerna och Indien, har dÀrför fullt upp med att bedöma inlÀgg som flaggas som stötande av anvÀndarna.

Men bortom de mer uppenbara övertrĂ€delserna finns det bilder som raderas utan förklaringar eller kommentarer frĂ„n de ansvariga. För konstnĂ€rerna Arvida Byström och Molly Soda som anvĂ€nder sig av Instagram som utstĂ€llningsrum blev boken "Pics or it didn't happen – Bilder som bannlysts frĂ„n Instagram" ett sĂ€tt att visa sitt missnöje med det de kallar Instagramcensuren.

– Det finns riktigt vĂ„ldsamma saker som tas ned frĂ„n internet, och det Ă€r försvarbart. Folk ska inte behöva se halshuggningar varje dag, tycker jag. FrĂ„gan Ă€r snarare om man kan likstĂ€lla kroppar med grovt vĂ„ld? Det tycker inte jag och dĂ€r behöver de tĂ€nka om, sĂ€ger Byström.

– Sedan Ă€r en annan frĂ„ga att de som stĂ€dar upp internet, ett jobb som Ă€r psykologiskt svĂ„rt att utföra, fĂ„r vĂ€ldigt dĂ„ligt betalt – speciellt i relation till att Silicon Valley skryter med sina pengar.

Bland bilderna i boken, som ges ut pÄ svenska den 20 mars, finns bÄde mans- och kvinnokroppar i mer eller mindre explicita kompositioner. DÀr syns genitalier, bröstvÄrtor och rumpor, men Àven pÄklÀdda bilder och annat innehÄll vars avlÀgsnande frÄn Instagram ter sig mer svÄrförklarat.

Och ingen förklaring kommer. Sociala nÀtverksjÀttar som Twitter, Instagram och Facebook (som Àger Instagram) har fÄtt mycket kritik för vad som ter sig som en ovilja att stÀllas till svars för vad deras anvÀndare tar sig för. NÀr de vÀl agerar lyder kritiken att det inte sker med tillrÀckligt stor transparens. En konsekvens blir sjÀlvcensur, att anvÀndare drar sig för att ladda upp innehÄll som kan verka oskyldigt men som kan raderas ÀndÄ.

– Kollar man pĂ„ Instagrams riktlinjer nĂ€mner de inte ens explicit sexuellt innehĂ„ll, utan de förbehĂ„ller sig rĂ€tten att ta ned vad som helst. Riktlinjerna Ă€r vĂ€ldigt luddiga, om kroppar kan tolkas som sexuella tas de bort, sĂ€ger de. Men tolkningsutrymmet Ă€r extremt brett, sĂ€ger Arvida Byström.

– Folk blir mer och mer irriterade och frustrerade över att stora företag fĂ„r göra vad som helst med ens information och att det ocksĂ„ Ă€r de som bestĂ€mmer hur vi tĂ€nker kring olika saker, Ă€ven om det Ă€r undermedvetet. Vet man att nĂ„gonting inte Ă€r tillĂ„tet Ă€r det större risk att man sjĂ€lvcensurerar sig innan man lĂ€gger upp nĂ„gonting pĂ„ en plattform, och i förlĂ€ngningen att man applicerar samma tĂ€nk och sjĂ€lvcensur i andra rum.

I en essÀ i boken skriver Sarah T Roberts, högskolelektor i informationsvetenskap vid UCLA i USA, att "effekten av bildsamlingen Àr i slutÀnden att lÀnka samman dessa privata raderingar och okommenterade borttaganden till betydligt större politiska frÄgor om vad som fÄr visas av (bland annat) ras, kön och sexualitet, och hur det avgörs vad som ska anses vara acceptabelt i vÄrt samhÀlle i dag."

Ytterligare en frÄga som Byström och Soda vill stÀlla med boken Àr "vad Àr det som Àr farligt?"

– Det handlar om hur vi tĂ€nker pĂ„ kroppar och vad de ska ha för utrymme i samhĂ€llet. Men Ă€ven om censur, att det Ă€r intressant att belysa de hĂ€r bilderna som faktiskt försvinner ut i tomma intet. Om 20 Ă„r Ă€r det intressant att kunna jĂ€mföra dagens censur med vad som plockas bort dĂ„. Och dĂ„ gĂ€ller det att fĂ„nga upp sakerna som har blivit censurerade för att kunna föreviga dem i nĂ„got slags konsthistoria, sĂ€ger Arvida Byström. (TT)

Arvida Byström

Född 1991 i Stockholm.

KonstnÀr, fotograf och modell.

Har bland annat stÄtt bakom Vices uppmÀrksammade bildserie "There will be blood", med kvinnor som har mens, och drivit konstgalleriet Gal i London.

Har Àven regisserat Little Jinders musikvideor till "Ful och trÄkig tjej" och "Inga e som vi e".

"Pics or it didn't happen – Bilder som bannlysts frĂ„n Instagram" gavs ut pĂ„ engelska i fjol. Utgivningsdatumet för den svenska utgĂ„van Ă€r den 20 mars.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om