Videon är inte längre tillgänglig
Klockan är efter sex den där septemberkvällen 2012 när samtalet kommer till Inge Rodling, 57. Det är dottern som ringer och meddelar att hans pappa har blivit påkörd och är död.
– Det var ju inte ett telefonsamtal man hade väntat sig, säger Inge Rodling och häller upp kaffe till Kurirens utsända.
Det som inledningsvis är känt är att bilföraren inte har stannat efter påkörningen. Några dagar senare informeras familjen om sanningen bakom tragedin.
Inge Rodling tror sig minnas hur tankarna gick vid det tillfället.
– Att jag skulle dräpa honom. Det tänkte jag säkert. Det är väl de första tankarna man får. Men sedan när det lagt sig var det väl mest att jag var förbannad för att han inte stod för vad han gjort, säger han lugnt, utan skärpa i tonen.
Det är Micke som får leva med dödskörningen, konstaterar han sedan. För honom och syskonen gick livet vidare efter den första jobbiga tiden.
Värst var det för barnbarnen och deras barn, tror Inge Rodling.
– Det var de som tappade mer än vad vi vuxna gjorde, på något sätt. Nog för att vi tog det hårt men jag tror att de tog det ännu hårdare.
Inge Rodling är säker på att hans pappa hade många år framför sig om inte dödsolyckan inträffat.
– Han var väldigt pigg. Han hade säkert levt 20 år till.
I slutet av september i fjol hade den i dag 44-årige Micke avtjänat sitt fängelsestraff för grovt vållande till annans död, rattfylleri och obehörigt avvikande från olycksplats. Han försattes villkorligt på fri fot med en återstående strafftid på ett år.
Tre månader senare sätter han sig bakom ratten igen. Det är nyårsafton, han är berusad och grips med en 0,64 promille alkohol i blodet.
– Jag blir varken förvånad eller överraskad, för jag tänker aldrig på honom. Men man kan inte sitta här och säga vad han ska göra. Det är han som får ansvara för sina handlingar, säger Inge Rodling.
Samtidigt finns risken att fler drabbas i och med att Micke fortsätter att köra påverkad, konstaterar han sedan.
– Det vore tragiskt om det hände en gång till. Alla rattfyllerister är farlig i trafiken. Men det är bara han som kan göra något åt det.
Att Micke inom kort ställs inför rätta i början av mars i Luleå tingsrätt åtalad för rattfylleri och olovlig körning, gör ingen skillnad, tror Inge Rodling.
– Straff verkar inte hjälpa.
Som Kuriren berättade i onsdagens publicering är Micke innan dödskörningen dömd för rattfylleri vid fyra tillfällen sedan 1995. Det finns även 55 domar mot honom för olovlig körning efter att han framfört fordon utan giltigt körkort.
Fotnot: Micke heter egentligen något annat.