Razzior välkomnas

Kustbevakningen ser fram emot att kunna göra razzior till sjöss. En statlig utredning ska lämna sitt slutbetänkande före nyår och det kan leda fram till en lagändring. ? Det skulle vi alla välkomna. I dag får vi inte göra rutinkontroller vad gäller alkohol, säger Conny Rönnqvist, kustbevakningsinspektör i Luleå.

LÄNET2005-08-09 06:30
Kustbevakningen får i dag endast stoppa båtar där misstanke om bristande sjömanskap finns. Om exempelvis båtens kapten uppträder vingligt och båten det samma, om lampor inte är tända nattetid och liknande saker. <br>Eller om allmänheten tipsar om att berusade personer framför båtar. Men att rutinmässigt stoppa båtar för att kolla alkoholgrad som polisen gör på land får man inte gör på vattnet.<br> ? Det skulle vara bra om vi fick göra det. Det skulle alla i vår kår välkomna. Det skulle ju också förebygga olyckor. Nu får vi först ingripa om det finns misstanke vad gäller alkohol och då kan det ju vara för sent, säger Conny Rönnqvist, som sedan elva år arbetar som kustbevakningsinspektör.<br>Skulle helgens kalas kunna ha varit ett tillfälle att rutinmässigt kolla alkoholen på båtfolket?<br> ? Jo, det skulle ha varit ett bra tillfälle. Nu skötte sig de allra flesta mycket bra under kalaset i Luleå och vi åkte och pratade med många och på så sätt tror jag att det blev lite lugnare och tryggare. Det är ju inte förbjudet att prata med människor. Båtfolket skötte sig mycket bra i helgen, det vill jag gärna påtala, svarar Conny Rönnqvist.<br>Översyn<br>I den statliga utredningen är direktiven också att göra en ordentlig översyn av begreppet sjöfylleri. I dag finns en 1,0 promillegräns. Under 1.0 promille räknas det som sjöfylleri och över som grovt sjöfylleri. Men man kan trots det fällas för grovt sjöfylleri under 1,0 i promille och vice versa, säger Conny Rönnqvist.<br> ? Det är lite konstigt som det är i dag. Det finns egentligen inga strikta och klara regler för sjöfylleri. Det har inte med själva alkoholgraden att göra om du exempelvis blir dömd till grovt sjöfylleri eller sjöfylleri. Det är hur man agerat och hur domaren efter vittnesuppgifter bedömer det hela. En person som dricker fyra burkar öl kan ju bli långt mer berusad än en annan. Det är så individuellt. Vi skulle vilja ha klara och tydliga lagar, precis som på land, säger Conny Rönnqvist.<br>Någon lägsta promillegrad som på land och för bilar, 0,2 promille, finns det inte. Men man avser att inför en ?normalgrad? av sjöfylleri. Det troliga är att det blir 0,2 promille luft.<br><br>Fotnot: På Kustbevakningen i Norrbotten arbetar 13 stycken.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!