Norrbotten mångmiljonsatsar på turism

Det regnar miljoner över Norrbottens besöksnäring. I juni beviljades Swedish Lapland 152 miljoner för att satsa på små och medelstora turismföretag i regionen. En av de som kan dra nytta av satsningen är Fredrik Broman i Lassbyn.

Mångdubblat. Swedish Lapland hoppas fördubbla omsättningen för turism i regionen mellan 2010 och 2020. Fredrik Bromans camp i Lassbyn har nått det målet många gånger om.

Mångdubblat. Swedish Lapland hoppas fördubbla omsättningen för turism i regionen mellan 2010 och 2020. Fredrik Bromans camp i Lassbyn har nått det målet många gånger om.

Foto: Ewen Bell

Länet2015-10-06 06:00

Pengarna fördelas mellan Norrbottens 14 kommuner samt Sorsele och Skellefteå i Västerbotten. Syftet är att stimulera tillväxten för de många mindre företag som driver regionens besöksnäring i ett projekt som inleddes i juli i år och avslutas i slutet av 2017.

Halva summan är EU-medel, medan den andra halvan finansieras av Norrbottens läns landsting, länsstyrelsen i Norrbotten, Region Västerbotten, regionens kommuner och några privata företag.

Företagaren Fredrik Broman, som driver Aurora Safari Camp i Lassbyn i Bodens kommun, ser stora möjligheter i satsningen.

– Det här skapar sysselsättning på landsbygden. När man satsar på turistnäringen stannar pengarna dessutom kvar lokalt i en högre utsträckning än inom energi- eller gruvindustrin, säger Fredrik Broman. Han beviljades i år investeringsstöd för att hålla sin anläggning öppen ytterligare en säsong.

– Nu är jag inte säker på att det kommer ifrån just den satsningen, men det verkar som att länsstyrelsen och EU har börjat förstå hur man ska satsa på turismen här, säger Fredrik Broman.

Safaricampet med tolv bäddar i fem uppvärmda tält har tidigare bara varit öppet på vintern, men man siktar nu på en försommar- och höstsäsong.

Miljonregnet över Norrbotten är ett led i en regional satsning på turism. Swedish Lapland planerar att fördubbla sin omsättning på tio år, från 4,1 miljarder år 2010 till 8,2 miljarder 2020. Och Fredrik Broman tror att det är möjligt.

– Jag tror att Swedish Lapland kanske har de bästa möjligheterna i landet att uppnå det målet. Vi är väldigt professionella i att få ut vårt budskap, framför allt internationellt, genom bra PR och affärskanaler, säger han. Och vi jobbar i nätverk, men tävlar inte med varandra.

För egen del tror han inte att det nyss erhållna investeringsstödet fördubblar omsättningen – det blir kanske en ökning på en tredjedel – men räknat från 2010 har han redan dragit sitt strå till stacken.

– Jag har startat i princip från noll och ökat min omsättning med flera tusen procent. Och jag tror det är många småföretagare som jag som kommer att dubbla omsättningen, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om