I Piteå har tre stycken gymnasieprogram inte kunnat starta: humanistiska programmet, restaurang- och livsmedelsprogrammet och industritekniska programmet med profil träteknik.
– Ser vi att utbildningar inte är attraktiva så kan vi inte bedriva dem. Då försöker vi ha en samverkan inom fyrkantsområdet så elever som önskar läsa ett visst program ändå kan göra det på en annan skola inom fyrkanten, säger Britta Dahlén, gymnasiechef i Piteå.
Just nu så går ungefär 1.450 elever på Strömbackaskolan. År 2015 så beräknas skolan ha ungefär 1.150 elever.
– Totalt sett så minskar vi med 90-100 elever per år. Vi var som störst 2007, sedan har det varit en stadig minskning. Det kommer att fortsätta att minska fram till 2016, säger Britta Dahlén.
Nedskärningarna i lärarkåren har inte varit särskilt stora, utan det rör sig om varsel av någon enskild lärare. De flesta har kunnat placeras om i Piteå kommun och jobba på någon annan skola. Snarare råder det fortfarande viss lärarbrist.
– Vi har ett behov av att rekrytera yrkeslärare, säger Britta Dahlén.
I Älvsbyn så förväntas man inte behöva lägga ner något program eller varsla lärare, bland annat för att Älvsbyns gymnasium är den enda gymnasieskolan i länet som har Hotell- och turismprogrammet. Totalt sett går idag 204 gymnasielever på gymnasiet.
– Vi hoppas och tror att vi ska kunna hålla oss runt de här 200 eleverna, då vi har konkurrensfördelar, säger Anette Lund, gymnasiechef.
Även i Boden är tongångarna positiva.
– Vi har startat ett till gymnasieprogram, ekonomiprogrammet, så vi har gjort en utökning, säger Vivanne Lindgren, gymnasiechef för Björknäsgymnasiet, där det går ungefär 1.000 elever.
Hon berättar att de inte har behövt varsla några lärare, och att ekonomiprogrammet har varit populärt.
– Jag tror att det kommer vara ungefär plus minus noll i elevantal gentemot förra året.
Lärarförbundet menar att mindre antal elever inte behöver innebära färre lärare framöver.
– Det är inte säkert att det påverkar alls. Det beror på vilken organisation man har och vilka insatser man behöver göra för eleverna, säger Inger Maurin, andra vice förbundsordförande för lärarförbundet.