En anledning är, enligt Transportstyrelsen, att läkare har fått skärpta krav om att anmäla olämpliga körkorts-innehavare.
Från och med den 1 februari 2012 ska en läkare nämligen anmäla patienter om de bedöms vara "olämpliga" som förare, innan dess var det om de var "uppenbart olämpliga". Och detta innebär alltså en ökad skyldighet för doktorerna.
Lars Englund, chefsläkare vid Transportstyrelsen, säger att det är vanligt att läkare gör en muntlig överenskommelse med patienterna om att de inte ska köra bil.
Ljuger för doktorn
- De muntliga överenskommelserna är ofta skakiga. Patienter kan till och med ljuga för doktorn och säga att de inte ska köra när de i själva verket gör det ändå. Det är bra att det blir fler anmälningar, säger han.
Den vanligaste anledningen till att en anmälan om körförbud inte lämnas in kan vara att det ofta är sammankopplat med en känslig situation, menar Lars Englund.
- När doktorn ställer en diagnos är det ju oftast ett sorgligt besked för patienten, och att då krydda på det med att de inte får ha körkort kan vara psykologiskt jobbigt.
Alkoholister svårbedömda
En av de svåraste situationerna för läkare gäller alkoholister. Dels att veta när de ska ställa diagnosen alkoholberoende och att sedan tänka på att agera mot körkortet.
- Det kräver stor fingertoppskänsla hos doktorn. För är man alkoholist är det ett hinder för körkortsinnehav tills man visar att man kan hålla sig nykter tillräckligt länge, säger Lars Englund.
Under 2010 var det ett stort tapp vad gäller indragna körkort.
Bara runt 1.000 fall i hela landet, vilket är ungefär en femtedel av de normala siffrorna. Enligt Bo Grönqvist, systemförvaltare vid Transportstyrelsen, har det sin naturliga orsak.
- Tappet beror på att det var då Transportstyrelsen tog över det här från länsstyrelsen, och då var det inkörningsproblem så det stod härliga till. 21 myndigheter som ska in under en myndighet, då blir det problem, säger han.