Gamla bildäck blir en miljöfara

Ett stort däcklager med tusentals gamla däck i Lakaträsk vållar bekymmer.
Miljöfarlig urlakning av HA-oljor kan bli följden om däcken får ligga kvar.
Ägaren går inte att nå, trots idoga försök.
Nu går ärendet till Kronofogdemyndigheten.

LAKATRÄSK2006-07-03 06:00
Däcklagret ligger utspritt på en före detta industritomt, ett gammalt sågområde, på östra sidan av järnvägen, alldeles nära byahuset.

Segdraget
Det segdragna ärendet började 2002 när en anmälan från en anonym person i Lakaträsk fick miljö- och byggnämnden att agera och inspektera. Antalet övergivna däck uppskattades till 2.000-4.000 stycken.
Fastighetsägaren, med adress i Märsta tillskrevs.
Inget hände.
Ny inspektion gjordes hösten 2003 och då konstaterades att däcken låg kvar. Samma höst lade nämnden ett föreläggande om städning av området och bortforsling av däcken.
Några månader senare var läget oförändrat. Man beslöt om vite om 25.000 kronor att forsla bort däcken till godkänd mottagare inom sex månader.
Beslutet löstes inte ut av fastighetsägaren.

Böter
I januari 2005 utdömde länsrätten vitet på 25.000 kronor. En stämningsman delgav ägaren domen. Länsrätten översände domen till Skatteverket för handläggning.
För en månad sedan gjorde miljö- och byggnämnden en ny syn på platsen. Däcken låg kvar, vilket Kuriren kunde konstatera för någon dag sedan. Påverkan av vind och väder jämte människor som behövde däck har gjort att däcken spritts ut över ett större område.
Miljöchefen i Boden, Holger Hansson-Palo, kan bara gissa varför däcken hamnat där de ligger.
- Tidigare låg däcken snyggare upplagda och jag kan tänka mig att ägaren skulle ha haft området som någon slags motorbana. När man åkte där upplevde man att det var en slag bana, kanske typ gocart.
Ur miljösynpunkt är det inte bra att däcken ligger där.
- Jag utgår i från att de flesta däcken tillhör gamla typen av däck som innehåller så kallade HA-oljorna, högaromatiska oljor.

Mjuk slitbana
Oljorna används för att göra gummit lättare att bearbeta och för att göra slitbanan mjuk. I takt med att tiden går bryts däcken ner och oljorna riskerar att hamna i naturen via snö och vatten. Studier visar att de urlakade ämnena kan ge allvarliga effekter på fiskar.
- Det är alltså viktigt att få bort dem, betonar Holger Hansson-Palo. Statsmakterna har dessutom sagt att det ska finnas ett återvinningsansvar hos fabrikanterna. Däcken ska samlas in och producenterna har skyldighet att ta emot däck.
Nämnden anser att den nu har kört färdigt sitt lopp eftersom mycket gjorts och inget hänt.
- Nu bör vi få litet hjälp av kronofogden. Människorna i Lakaträsk känner sig också maktlösa eftersom däcken finns kvar i deras närområde.

Kronofogden
Ekonomiska ansvaret via ett kronofogdeingripande hamnar i första hand hamna hos ägaren så långt möjligt är via någon form av indrivning. I sista hand får kronofogden ta hand om däcken.
Det är oklart vad det skulle kosta att forsla bort däcken och ta hand om dem. Ett par olika sätt finns att destruera däck. De kan användas som bränsle eller klippas sönder för att nyttjas i vägbeläggningar.
Kuriren har försökt nå ägaren via ett angivet mobilnummer. Detta har inte lyckats.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!