En kyrkopera om kvinnans faser

Under en kvinnas hjärta handlar om de olika faserna i en kvinnas liv. Kyrkoperan har premiär i Norrfjärden på lördag och ska sedan ut på turné.

Rollen som ängel. Hege Gustava Tjønn spelar ängeln Gabrielle. "Det är fantastiskt att vara i Piteå" säger Hege, som bor i Wien egentligen.

Rollen som ängel. Hege Gustava Tjønn spelar ängeln Gabrielle. "Det är fantastiskt att vara i Piteå" säger Hege, som bor i Wien egentligen.

Foto: Lars-Göran Norlin

Kyrkoopera2017-10-14 06:00

Förberedelserna är i full gång på Acusticum, och när man kommer in i repetitionssalen ståtar en jättelik hand som utgör centrum för scendekoren. Efter premiären som äger rum i Norrfjärdens kyrka ska operan ut på turné, med stopp i bland annat Luleå.

– Jag har funderat på kyrkorna i Sverige och tänkt att man borde använda dem mer, för att det är ett häftigt rum och fantastisk akustik. Utrymmen som behöver användas lite mer, säger Mira Bartov, regissör.

Librettot är skrivet av Leif Janzon utgår från de bibliska karaktärerna Elisabet, Anna och Maria.

– Allt jag skrivit och skriver för musikteater handlar om kvinnor – jag intresserar mig för det jag inte vet något om. Varje gång är det som att ge sig ut på ett äventyr, det kvinnliga fascinerar mig, säger han.

Handlingen är ändå allmänmänsklig, för varje människa har ju vuxit under en kvinnas hjärta. Operan har ett bibliskt tema men i en modern kontext.

– Det är inte en vanlig historia från a till ö, och ingen klassisk dramaturgi i den. Handlingen som sådan är egentligen obefintlig, eller ointressant. Vi har kommit in lite som en tredje dimension i det här. Texten är en dimension, musiken är en, och sedan har vi tagit oss friheten att poetiskt tolka både text och musik utifrån en lite modernare kontext. Den handlar delvis om kvinnans roll idag, säger Mira Bartov.

Den speciella scendekoren har varit en utmaning att få till.

– Det handlade om att lägga väldigt mycket tid till att rita den, men framför allt att skulptera den. Men då visade det sig att i och med att vi jobbar med olika proportioner så stämde inte ritningarna helt med vad man såg. Den har drivit oss till galenskap, men på ett bra sätt, säger Fredrik Glahns, scenograf.

Mira Bartov berättar om vad den symboliserar.

– En hand ger, den tar, den gör, den strävar och den vill. Den kan också symbolisera vår mänskliga strävan, säger hon.

Musiken i föreställningen är skriven av Sven-David Sandström, en erkänd mästare när det kommer till kyrkopera.

– Allt som han skriver har en poäng och en mening. Det finns ingen utfyllnad av kulissmusik. Det känns alltid som att man känner igen det han skriver, säger David Björkman, dirigent.

Musiken kommer framföras av Norrbotten NEO.

– Det är verkligen en elitensemble med fantastisk kapacitet, och vi börjar repa den här veckan, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om