Utan telefoni och mobilnät i fjällstuga

I sex dagar har Årrenjarka fjällstuga varit utan telefoni. Nu oroar sig Lars Lindqvist, delägare till fjällstugan, vad som kommer att ske om det värsta inträffar.

Kvikkjokk2014-06-29 20:00

Sedan i tisdags har det varit ett teleavbrott och mobilnätet har legat nere. En kabelskada ligger bakom avbrottet enligt driftledaren Anders Gunnarsson på Telia Sonera.

– Det är en fiber som sträcker sig mellan Porjus till Vajkijaure som är skadad. Och det ger ett stopp på den fasta telefonin i området. Vad störningarna i mobilnätet beror på kan jag inte svara på.

Fjällstugan hade under söndagen cirka 150 gäster på anläggningen.

Lars Lindqvist berättar via mejl till Norrbottens-Kuriren om sin oro att något allvarligt ska hända. "Om någon blir sjuk, eller i fall av brand eller olycka så kan vi inte ringa" skriver han.

Han tillägger att på grund att mobilnätet är nere så kan de inte ta betalt om någon vill tanka bränsle. Det "ställer till mycket stora problem" eftersom den närmaste macken ligger i tio mil därifrån i Jokkmokk.

När det gäller privata kunder skall avbrott åtgärdas inom fyra dagar enligt Anders Gunnarsson. När det rör sig om företagskunder ska det oftas gå snabbare än så.

– Det är inte vanligt att nätet ligger nere så länge som sex dagar, men det händer tyvärr.

Varför tar det så lång tid att fixa skadan?

– Enligt Skanova som just nu utför reparationer beror det i det här fallet på att det är långa avstånd och brist på tekniker.

Enligt Anders Gunnarsson hoppas Skanova att skadan är reparerad sent på söndagkvällen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om