Skadeståndskrav avslogs
Justitsiekanslern, JK, avslår Lapplandsflygs skadeståndskrav.Helikopterbolaget har ansökt om cirka två miljoner kronor på grund av Luftfartsverkets fördröjning med utfärdande av trafiktillstånd.
Kvikkjokk i Kvikkjokk
Lapplandsflyg bedriver helikopterverksamhet och har sitt säte i Umeå. Under sommartid är Kvikkjokk bas för de person- och godstransporter som görs till fjällvärlden. För tre år sedan förändrades reglerna för de tillstånd som krävs för att få bedriva helikoptertransporter.
Samtidigt flyttades prövande myndighet från Luftfartsverket till den då nya Luftfartsstyrelsen. Problem med tolkningen av de nya reglerna ställde till problem.
- Reglerna var gjorda för större helikoptertransporter som landar på plattformar i Nordsjön och har fasta landningsplatser, inte som vi som landar i fjällen.
50 landningar
Dessutom fanns krav på lastning och vägning som skulle beskrivas skriftligt. Vi kanske gör 50 landningar om dagen, säger Bertil Johansson.
Luftfartsverket avslog Lapplandsflygs ansökan om förlängning av gamla tillstånd. Den överklagan som helikopterföretaget lämnade in till Luftfartsverket överlämnades aldrig till regeringen, vilket kritiserats av Justitiekanslern.
För Lapplandsflyg innebar det att tillstånd saknades under drygt två månader, från april till juni 2003. Först då godkändes förlängning av tillstånd, efter helikopterbolagets kompletterande ansökan.
- Nu är regelverket ändrat. Man tycker att vi borde få ersättning för uppkommen skada men det är ju JK som avgör, säger Bertil Johansson.
Lapplandsflyg har begärt cirka två miljoner kronor i skadestånd, för förlorade intäkter under tiden då transport-tillstånd saknats, onödig omarbetning av terminaler, negativa kundrelationer på grund av inställda flygningar, onödig reskostnad samt negativ publicitet i massmedia.
Inte påvisat
JK motiverar avslaget med att Lapplandsflyg inte påvisat att staten gjort sig skadeståndsskyldig på grund av Luftfartsverket agerande, det nya regelverket eller i ärendet om överklagande till regeringen.
Vidare anser JK att Lapplandsflyg hade orättvisa förmånliga fördelar gentemot andra bolag, bland annat genom lättnader i kraven för godstrafik som kräver tvåmotoriga helikoptrar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!