Vernissage med många möten

Mångsidigt trä möter levande textil.
Hormontavlor trängs med sköra skulpturer.
Konstgillets sommarutställning bjuder på variation och samklang.

KURIREN, BODEN2003-06-02 06:30
? Varför gör man så invecklade konstverk? undrar Cecilia Rosenlund uppgivet. Hennes ?Överblick? hade varit perfekt om bara belysningen kunde fungera. Hon får nöja sig med att beskriva hur den kan se ut, att byta lampor skulle bli ännu ett stressmoment som hon inte orkar med just nu.&nbsp;Vernissagen har precis börjat och Cecilia Rosenlund är en av de tre konstnärer som ställer ut på Konstgillet i Boden. En småbarnsmamma från Luleå som egentligen inte har tid med konsten. Men det hindrar henne inte. &nbsp;Längtan efter barn&nbsp;Den färgstarka och fantasifulla ?Älskade lilla djur? målad i olja under graviditeten tillhör en av utställningens utropstecken. Det lilla djuret är barnet i magen som hon längtade efter. <br>&nbsp;? Det är en typisk hormontavla, säger Cecilia Rosenlund.&nbsp;Hon är rädd för att vara lite för spektakulär och försöker dra sig åt det mer jordnära. Utan resultat. De starka färgerna och kontrasterna vinner. Verken är levande och utstrålar starka känslor. Cecilia Rosenlund vill avbilda förhållanden mellan individer i sina bilder då hon fascineras av spänningar och samspel mellan människor. &nbsp;Söker nya uttryckssätt&nbsp;Basen i hennes konstnärskap är målningen, men Cecilia Rosenlund söker hela tiden nya uttryckssätt. Textil och trä är material som hon nu testar. <br>&nbsp;? I trä gäller det att förenkla, att ta bort det som finns i vägen för bilden man vill se, säger Cecilia Rosenlund. &nbsp;En expert på trä är den mångsidiga skulptören Folke Vahlberg från södra Bredåker. I grunden är han snickare men efter tio år som pensionär har han hunnit syssla med konsten på heltid ett tag. Hans skapelser i trä är mångsidiga och genom att titta på dem från olika håll upptäcker man hela tiden nya saker. Ett ansikte. En hand. Ett uttryck. &nbsp;?Konsten inte märkvärdig?&nbsp;Folke Vahlberg tycker inte att hans konst är särskilt märkvärdig, det enda som krävs är vilja och tålamod. <br>&nbsp;? Det största problemet är att hitta material i skogen, sen begrundar man det man hittat och efter det är det ganska enkelt, säger Folke Vahlberg.&nbsp;I Konstgillets skyltfönster solar sig hans tre favoritskulpturer, ?Björnharmoni?, ?En bit av evolutionen? och ?Ofullbordad?. Till sin stora förskräckelse ser han en röd prick vid ?Ofullbordad?, vilket betyder att någon har köpt den. <br>&nbsp;? Jag hade gärna sett att jag fick ta med den hem igen, säger Folke Vahlberg besviket. &nbsp;Det svåraste med konsten för honom är att skiljas från sina skulpturer. &nbsp;Skapar utifrån lust&nbsp;Lars-Lennart Stenberg undervisar i keramik och skulptur på Sunderbyns folkhögskola och skapar utifrån lust. Konsten är för honom både lek och allvar. Till och från målar han akvarell men bidragen till Konstgillets utställning består den här gången mest av skulpturer. Figurer med starka känslor. Det viktigaste i Lars-Lennart Stenbergs skulpturkonst är uttryck, ansikten. &nbsp;?Den bittre? är inte nöjd med livet. En nerkrökt läpp och uppgiven kroppsställning talar sitt tydliga språk. Han försöker stänga in ilskan, men det är något som ska ut. En hand kämpar sig över kanten på lådan, men den bittre sitter i vägen. Hans bitterhet beror på ondska och elände som han ser omkring sig. &nbsp;Radion står ofta på när Lars-Lennart Stenberg jobbar och det får effekter. <br>&nbsp;? Jag hörde om en massa elände på radion och så påverkade det skulpturen, säger Lars-Lennart Stenberg.&nbsp;Utställningen finns på Konstgillet i Boden till och med den 20 juli.&nbsp;
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om