Den 29 september förra året körde en bil in i en annan på bakifrån på väg 97. Föraren i den bil som blev påkörd var Karl-Fredrik Hedin. Han avled ögonblickligen. Föraren som körde på Hedins bil bakifrån har åtalats för vållande till annans död, men föraren förnekar brott.
Norrbottensmedia har gått igenom förundersökningen. Den påkörda bilens position och hur fort den åtalade körde är avgörande pusselbitar i fallet.
Enligt de förhör som har hållits med den misstänkte framgår att han plötsligt upptäckte den andra bilen. Han säger, att "det kändes som att den var på väg ut på vägen". Han såg inga blinkersljus och körde rakt in i bakdelen på personbilen. Han minns inte hur snabbt han körde.
Karl-Fredrik Hedin körde mot Boden när han fick ett telefonsamtal från sin chef och kollega. De pratade några minuter. Plötsligt hörde hon ett ljud och sedan andra personer som talade. Då lade hon på.
Strax före olyckan passerade en ambulans. Personalen är hörd. Båda ska vittna under rättegången om att de uppmärksammade bilen, som stod stilla på vägrenen, men långt ut. De såg en man som satt och talade i telefon. Några minuter därefter larmades de till olycksplatsen.
Ytterligare en person som såg olyckan är kallad som vittne. Han körde mot Luleå. Även han såg bilen som befann sig ute på vägrenen på motsatt sida. Plötsligt såg han ett fordon som körde rakt in i bilen på vägrenen. Enligt honom körde fordonet med full fart rakt över bilen "som på en ramp", voltade och åkte ned i diket. Den påkörda bilen "sladdade" ut i vägbanan och blev stående mitt på vägen.
På uppdrag av polisen i Norrbotten har kriminaltekniker Jan Bengtsson på Evidenz utredningstjänst i Varberg rekonstruerat kollisionen. Materialet som ligger till grund för utredningen är polisens information.
Han har räknat ut den totala stoppsträckan och använt ett dataprogram för att simulera olyckan. Jan Bengtssons slutsats är att bilen som blev påkörd bakifrån stod still vid kollisionsögonblicket och att den andra bilen hade en hastighet på 103 kilometer i timmen. Vid den hastigheten stämmer slutpositionen för Karl-Fredrik Hedins bil och deformationerna på respektive fordon.
Kammaråklagare Ulrika Schönbeck stöder sig på den bevisning i stämningen och hävdar att den misstänkte vållat Hedins död genom oaktsamhet när han kört för fort och brustit i sin uppmärksamhet framåt. Hon påpekar att det omkomnes bil i huvudsak stod på vägrenen.
Den misstänkte föraren anser att det underlag som Evidenz baserat rekonstruktionen på är felaktigt på en rad punkter, vilket har påverkat analysen och visar en felaktig bild av händelseförloppet. Jan Bengtsson har inte tagit del av den misstänktes synpunkter ännu och vill inte uttala sig före rättegången.
– Under rättegången kommer jag att få förklara, säger han och tillägger att han måste stå för slutsatserna han skrivit.