Omfattande uppgörelse med mansroller

KonstnĂ€ren Ola Åstrand var en av curatorerna till utstĂ€llningen ”HjĂ€rtat sitter till vĂ€nster” med politisk konst frĂ„n 1960-talet och som visades i slutet av 1990-talet pĂ„ Konsten hus.

”Jag Ă€r kung i mitt eget rike”, print pĂ„ duk, 2010

”Jag Ă€r kung i mitt eget rike”, print pĂ„ duk, 2010

Foto: Ola Åstrand

Konstrecension2019-10-04 06:00

Han Ă„terkom tio Ă„r senare, Ă€ven dĂ„ som medproducent, med utstĂ€llningen ”TĂ€nd mörkret” med progressiv konst frĂ„n 1970 och 1980-talet. Nu Ă€r han tillbaka i LuleĂ„ med en helt egen tillbakablickande utstĂ€llning som fyller hela konsthallen som fĂ„tt namnet ”Male hysteria”.

Ola Åstrands bildvĂ€rld frĂ„n 1990-talet pĂ„minner mycket om de bilder man sĂ„g i undergroundtidningen ”Puss” som kom ut i slutet av 1960-talet. Puss var en politisk satirisk tidskrift startad av Lars Hillersberg och som skakade om det svenska etablissemanget och ledde till stor medial uppmĂ€rksamhet tack vare mĂ„nga Ă„tal. MĂ„nga av tidningens medarbetare pĂ„skyndade sina konstnĂ€rliga karriĂ€rer via Puss. Förutom Hillersberg exempelvis Carl Johan de Geer, Mari-Louise Ekman, (f.d. de Geer) Lena Swedberg och Ulf Rahmberg.

Stildragen i mĂ„nga av Ola Åstrands bilder frĂ„n 1990-talet utgörs av flyhĂ€nta svartvita tuschteckningar i serietidningsstil utan grĂ„tonande valörer. Med tiden har bildomfĂ„nget vidgats till skickligt utförda airbrushmĂ„lningar, installationer, skulpturer, foton, texter och collage.

UtstÀllningen Male hysteria Àr en omfattande uppgörelse med mansroller och omfattar verk frÄn 1990-talet till i nutid och som berör manlighet bÄde pÄ ett utlÀmnande personligt plan och ett allmÀngiltigt.

I en installation av överdimensionerade vita skjortor som svĂ€nger likt segel i luftdraget frĂ„n ett antal flĂ€ktar anar man representationen av en frĂ„nvarande mansgestalt, mĂ„hĂ€nda ett epitafium över en frĂ„nvarande fader. Intill dessa ogripbara, absenta skepnader, fladdrande för vindarna, stĂ„r ett massivt skrivbord som ett möjligt altare för dyrkandet av arbetet eller underkastelse inför makt och auktoriteter. PĂ„ vĂ€ggen intill hĂ€nger ett objekt betitlat Balls som leder tankarna till Mil-klubbor för atletiska stridsövningar i traditionella persiska gym eller pungar för manliga testiklar. Vilket, som i överförd bemĂ€rkelse, torde handla om manschauvinistiska ideal som stake, förakt för svaghet, mod, tapperhet, etc, förtjĂ€nster som utmĂ€rker ”riktiga karlar”. Baksidan av myntet, nĂ€r förestĂ€llningarna om detta manligt ”goda” blir rena soldatdygder, egenskaper som i vĂ„r gemensamma vĂ€rldsbild vĂ€rderats mer Ă€n andra uppstĂ„r olösliga konflikter mellan hĂ„rda och mjuka vĂ€rden. Konfrontationer skapar motreaktioner. Som oliktĂ€nkare kan man revoltera och bli rebell och som underdog i en subkultur försöka slĂ„ underifrĂ„n. Men isolerade i kön och klass blir det dessvĂ€rre ofta spel pĂ„ de egna planhalvorna. Gör man inte mĂ„l pĂ„ motstĂ„ndarna sĂ„ finns det risk att man gör sjĂ€lvmĂ„l vilket kan medföra till ett sjĂ€lvskadebeteende som leder till defaitism, frĂ€mlingsskap och missbruk av olika slag. Detta tar Åstrand upp i mĂ„nga av sina verk som exempelvis i ”Skymningslandet”, $chweden Peoples Republic of Paranoia, en svartvit screentryckt vidrĂ€kning med bruket och missbruket avpsykofarmaka i alla dess former, smörjmedlet i ”lyckolandet” $chweden.

Ett annat centralt verk i samma anda Ă€r en utskrift pĂ„ vinyl ”Hur unga mĂ€n dör”. Ångestsvetten dryper i unga ansikten. VarumĂ€rket Nike, segergudinnan, eldar pĂ„ dem som redan brinner av ynglig testosteronstinn brĂ„nad och som inlĂ„sta i sina kön med sina erigerade manslemmar försöker slĂ„ vĂ€rlden med hĂ€pnad. Ingen sprit i vĂ€rlden förmĂ„r slĂ€cka den elden. HĂ€r stĂ„r otillrĂ€ckligheten i fokus. I samma rum har Åstrand hĂ€ngt upp ett polariserande ungdomsportrĂ€tt av sig sjĂ€lv i en ljuslĂ„da. En vĂ€lartad guldlockig yngling, hel och ren, och med öppen blick som tittar ut över det svartvita elĂ€ndet. Hur kunde de gĂ„ sĂ„ hĂ€r illa? Åstrand har gett oss svaret genom hela sitt konstnĂ€rskap: Kapitalism förstör ditt liv
 och du gillar det! TillĂ€gger han.

Konst

Male hysteria Ola Åstrand Konsthallen, Kulturens hus
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!