Landskapens berättelser bland träd och hår

Ett sittvänligt silverträd i rostfritt stål, en enorm målning med djupröda färger och ett antal väggmonterade ljuslådor.

Foto: Pär Bäckström/pbfoto.se

Konst2017-06-10 06:00

De medverkande konstnärerna på sommarens utställning i Konsthallen i Kulturens hus i Luleå finns redan permanent representerade både inuti och utanför huset. Monika Goras ”Silverträdet” växer vid ingången och intill Konsthallens glasade entrédörrar täcker Jan-Anders ”Jatte” Erikssons stora, röda målning ”På moln stod du” väggen. En våning upp möts besökaren av olika ansikten i Brita Weglins ljuslådor ”Ran och hennes döttrar vågorna”.

Gemensamt för de här tre konstnärerna är att de fick i uppdrag att skapa varsitt verk till invigningen av Kulturens hus 2007. När det nu är dags för tioårsjubileum delar de på utställningsutrymmet.

"Inlandet". Så sammanfattas innehållet i Jatte Erikssons 45 oljedukar, som gärna drar åt de röda nyanserna och uppvisar en slags laddad stillhet där människorna är försvinnande små i jämförelse med det omgivande landskapet med sin magiska realism.

– Jag har sökt samma bild i hela mitt liv. När det känns i hjärtat, då vet jag att jag är på väg, säger han, apropå när och hur en målning uppstår.

De flesta målningarna har tillkommit under det senaste året och är inte tidigare visade i Luleå. Processen har inte varit helt smidig.

– Det är jävligt svårt att måla. Ändrar man en ton så kan hela målningen förstöras... Fast det är ju spännande, även om man gnäller...

Om Jatte Erikssons inlandsmotiv är lika delar omvärld som inre själslandskap, så presenterar Brita Weglin ett mer extrovert och tydligt tilltal:

– Jag är en berättande konstnär, arbetar med dokumentärbroderi som skildrar starka kvinnor.

De flesta av bilderna är gjorda till den här utställningen och tillkom i samband med att hon insjuknade i december 2015. Flera av motiven kretsar kring dödligheten, det förekommer både begravningståg och "minnesrum" med urnor, kistor och kors. Genom åren har hon fördjupat sitt motivspår i olika tekniker och i utställningen förekommer bland annat aldrig visade oljemålningar.

– Jag skapar konst för förhöja mitt liv, för att ta mig upp ur svackan, säger hon.

I utställningens tredje avdelning följer Monika Gora, tillsammans med Gunilla Bandolin och Nils Bergendal, trädens fotspår. "Vad kostar ett träd?" (ett verk som omfattar en bok och en videoinstallation) berättar om utplåningen av parken runt Gottorps gård utanför Malmö sommaren 2012. Monika Gora hyrde Gottorps gård som festlokal 2009 och blev förtjust i omgivningarna. Ett år senare köps den av en affärsman, som ska skövla marken och bygga villor – inklusive gårdens vårdträd, en 140-årig blodbok.

Det går inte att svara på frågan om hur mycket ett träd är värt för ett barn som klättrar i det. Enligt forskare på Sveriges Lantbruksuniversitet finns det ett konkret och monetärt svar, som stämmer till eftertanke: 109 miljoner kronor. Så mycket hade det kostat att köpa in de fällda, 100-åriga, Gottorpsträden på en plantskola.

Utställning

Brita Weglin – "På besök". Broderi, akvarell, betong, olja, akryl.

Monika Gora, Gunilla Bandolin och Nils Bergendal – "Vad kostar ett träd?". Video, foto, bok.

Jan-Anders "Jatte" Eriksson – "Inlandet". Olja, emalj.

Konsthallen, Kulturens hus, Luleå

10/6-23/8

Vernissage i dag, lördag, klockan 12.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om