Regionen kompletterar Haparandabanan med extrabussar

Under våren drog Haparandabanan igång för att sköta pendlingen mellan Luleå och Haparanda. Men redan nu har brister upptäckts och Region Norrbotten förväntas därför klubba igenom fyra extrabussar för fem miljoner kronor per år för att täcka luckan.

"Bättre sent än aldrig", säger regionrådet Nils-Olov Lindfors (C) angående förslaget.

"Bättre sent än aldrig", säger regionrådet Nils-Olov Lindfors (C) angående förslaget.

Foto: Anders Alm

Kollektivtrafik2021-06-17 17:54

Under regionstyrelsens sammanträde förra torsdagen valde man att skicka vidare utvecklingsnämndens förslag om att komplettera busstrafiken på sträckan mellan Luleå och Haparanda till fullmäktige.

– Just nu funkar det inte, förklarar regionrådet Nils-Olov Lindfors (C).

Förslaget går ut på att under 2022-2024 bevilja ytterligare 1,25 miljoner kronor per år till den regionala kollektivtrafiken. För dessa pengar ska man kunna genomföra fem turer mot Luleå och fyra turer mot Haparanda med hjälp av fyra fordon.

De nya turerna väntas kosta fem miljoner kronor per år, men man beräknar att linjen kommer vara så pass attraktiv att intäkterna kan täcka 75 procent av kostnaden.

Orsaken till förslaget är att man i samband med starten av Haparandabanan lade ner en del busslinjer, vilket innebar att det blev svårt att arbets- och studiependla med kollektivtrafik för dem som inte bor nära de få stationer där det nya tåget stannar.

– Det är många medborgare i upptagningsområdet som inte får någon förbättring av tåget, så förhoppningsvis blir det här en förbättring, säger Nils-Olov Lindfors. 

Borde man inte kunnat förutse att det fanns områden som inte gynnades av tågtrafiken?

– Jag sitter inte själv med i Regionala kollektivtrafikmyndigheten, men det kan man tycka. Bättre sent än aldrig.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!