Så överlever Klubbviken i sommar

Trots att säsongen för Klubbviken inte gått helt smärtfritt, på grund av det kalla vädret, tar sig ekonomin runt. Detta tack vare den växande vinterturismen som drar en stor del av lasset.

Foto:

Klubbviken2017-07-26 09:34

Evelina Person jobbar som restaurangchef på anläggning på Klubbviken. Den tjänsten har hon haft i två år, men redan som 14-åring började hon i glasskiosken. Evelina sammanfattar Klubbvikens säsong hittills som ganska ostadig.

– Det har ju varit lite skakigt i och med att vi är så pass väderberoende här ute. Är det soligt och 20 grader blir det helt fullt, men om det är blåsigt och kallt ute kommer inte alls lika många besökare, säger hon och fortsätter:

– Eftersom sommaren har varit så dålig har det inte varit samma tryck som vi är vana vid.

Under sommaren brukar de alltid ha en intensiv period där de säljer upp emot 400-500 luncher och 300 middagar.

– Rekordet var en dag då vi sålde ungefär 1 100 portioner på en dag, då hade vi väldigt mycket att göra, skrattar restaurangchefen.

Hoppet är att den intensiva perioden för Klubbviken ska börja nu, lite senare än andra år, men: bättre sen än aldrig.

Att både juni och juli varit till största del kalla har självfallet påverkat företagets ekonomi, men inte allt för mycket.

– Alltså det går ju, det går ju runt. Ofta har vi fler gäster än vad man kan tro, vissa regniga dagar kommer det ändå en del gäster, menar Persson även om hon hoppas på varmare väderlekar.

Dock finns det en sak som spelar in relativt mycket – Klubbviken drar inte hela lasset själv. Anläggningen och området ägs av Luleå kommun, men hyrs av Brändögruppen. Brändögruppen har fler anläggningar verksamheten än bara den i skärgården. Detta gör att företaget inte endast hänger på att sommaren är fin och att människor vill till Klubbviken.

– Den Svenska vinterperioden har blivit ett så attraktivt turistmål så under vintern kommer många till Brändön för att åka skoter och sådant, säger Evelina Persson.

– Vinterperioden för Brändögruppen har växt något extremt de senaste åren. Jag tror nästan att den har fördubblats varje år under ett par år.

Vinterturisterna kommer ofta från England och Kina, alltså en lite annan kundkrets än Klubbvikens. Till skärgården är det främst barnfamiljer, äldre och människor som flyttat från Luleå, men som är på återbesök under somrarna. Nu vill Klubbviken bredda den kretsen och nå ut även till ungdomarna.

– Vi marknadsför oss främst via sociala medier. Facebook har vi haft rätt länge och att vi finns på Instagram är nytt för i år, för nu vill vi åt den yngre publiken.

Frågan som länge legat i luften men som ännu inte är utredd är huruvida Luleå kommun ska sälja Klubbviken och om Brändögruppen i så fall skulle köpa den.

– Det är inget jag kan svara på säkert, säger Evelina.

– Det kan nog bero hur lägget känns när kommunen bestämmer sig för att sälja, om de gör det. Har det varit flera dåliga somrar? Har vi ekonomin för att klara att hålla igång verksamheten då?

Men hon kan se vad som hade varit positivt med att äga stället istället för att bara hyra det.

– Just nu är vi ganska begränsade av kommunen. Hade vi ägt allt själva hade vi kunnat satsa mer. Kanske kunnat bygga altaner på stugorna, renovera huvudbyggnaden, och kanske utnyttja baksidan bättre, det är fantastisk utsikt även där.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!