Strax före halv fem fick den norska Hovedredningssentralen, motsvarande svenska JRCC sjö- och flygräddningscentralen, larm från en nödsändare i en helikopter av modellen EC120 som befann sig i närheten av Reisadalen i Nord-Norge.
Sändaren är av typen som mäter G-kraften och därför larmar den automatiskt vid exempelvis en kraschlandning. Sändaren kan också lösas ut manuellt av piloten men i det aktuella fallet vet man inte om larmet kom automatiskt eller om det var piloten själv som larmade.
– Vi fick en grov positionering i det aktuella området och när vi var i kontakt med JRCC i Göteborg kunde de snabbt säga att det aktuella flygbolaget hade mottagit ett nödlarm från piloten. Då förstod vi att det var skarpt så på bara tre-fyra minuter hade vi dragit igång en större räddningsaktion, säger Tore Wagnsfjord, räddningsinspektör på HRS Nord-Norge.
En räddningshelikopter från Lakselv och en ambulanshelikopter från Tromsö larmades till platsen. De båda anlände ungefär samtidigt cirka en timme efter att larmet kom till HRS. Den person som befann sig ombord hade lindrigare skador.
– Piloten var i relativt god form, han var vaken och kunde prata men han hade smärtor i ryggen. Han flöts med ambulanshelikopter till Tromsö universitetssjukhus, säger Tore Wagnsfjord.
Både HRS och svenska JRCC så handlar det inte om en kraschlandning.
– Det är inte tal om en krasch utan snarare om en hårdare landning, kanske en nödlandning för det var skador på helikoptern men de var inte så stora som om det hade rört sig om en kraschlandning, säger Tore Wagnsfjord.
Nu ska norska haverikommissionen tillsammans med polisen utreda händelsen. Eftersom piloten var skadad i samband med räddningsaktionen har man ännu inte kunnat förhöra honom om eventuell orsak till den hårda landningen.