Grön skatteväxling - bra och dåligt för länet

När miljöminister Karolina Skog (MP) var i Kiruna i veckan passade tidningen på att prata lite grön skatteväxling - sänkt moms för naturguidningar och flygskatt. Men vad säger besöksnäringen? Erika Mattsson, vd Swedish Lapland, gör en tumme upp och en tumme ner.

Såg flygskatten. Miljöminister Karolina Skog (MP) vill gärna införa en flygskatt - flyget måste ta ansvar. Men Erika Mattson, Swedish Lapland vistors board, är kritisk. Potentiella gäster kan välja bort Sverige och Norrbotten.

Såg flygskatten. Miljöminister Karolina Skog (MP) vill gärna införa en flygskatt - flyget måste ta ansvar. Men Erika Mattson, Swedish Lapland vistors board, är kritisk. Potentiella gäster kan välja bort Sverige och Norrbotten.

Foto: Montage Norrbottens Media

KIRUNA/NORRBOTTEN2017-03-15 16:04

Miljöpartiet vill sänka momsen för naturguidningar, från 25 till 6 procent. Idag betalar man mindre moms när man ser på älgar i en djurpark än när man ser på älgar med en guide i naturen.

– Det tycker vi är fel. Vårt förslag är att man sänker momsen och vi ser att en sådan sänkning skulle stärka besöksnäringen i Sverige, framförallt natur- och ekoturismsektorn. Det är också en bra utveckling av det arbete vi gör för att stärka naturvården i Sverige, säger miljöminister Karolina Skog.

Miljöpartiet uppskattar att momssänkningen innebär cirka 300 miljoner kronor i minskade intäkter till staten. Det är ännu oklart om förslaget kommer med i regeringens vårproposition.

Erica Mattson, vd Swedish Lapland visitors board, säger att momsförslaget är väldigt välkommet. Eftersom naturupplevelser är viktiga och vanliga här - tänk fisketur med guide och hundspanns- och norrskensturer - skulle momssänkningen sannolikt gynna många. I Finland är momssatsen för den här typen av aktiviteter runt 10 procent.

– När vi går ut på den internationella marknaden och ska sälja våra paket till en turoperatör, som kanske också ska köpa från finska företag och paketera för att i slutändan hitta en resenär, så ser ju vi hur vi hamnar högre i pris kopplat till momsen. Det här märker vi dagligen när vi ska sälja mot internationell marknad, säger Erica Mattson.

När vi pratar flygskatt med miljöminister Skog frågar vi om risken att turister väljer bort Sverige, eller Norrbotten, om flygbiljetterna blir dyrare. Det har till exempel chefen för Kiruna airport varnat för.

Läs mer: "Flygplatschef tror stenhårt på Kiruna"

Men miljöministern säger att utredningen tittat på tillgänglighet och vägt in flygets betydelse för olika delar av landet - och att skatten är balanserad. I grunden skulle flygskatten göra resor inom Europa 80 kronor dyrare och resor utanför 280 eller 430 kronor dyrare beroende på avstånd. Flygbolagen ska betala.

– Det vi ser och är oroade för är ökningen av de internationella resorna. Den ökningen är väldigt kraftig och tillåts den fortsätta kommer vi inte klara klimatmålet. Jag vill också påminna om att i klimatarbetat ska alla delta, alla sektorer och alla delar av alla sektorer. Flyget har hittills stått väldigt mycket utanför och är befriade från skatt i väldigt stora delar. Vi lägger väldigt mycket skatt på bränsle för privatbilism och det finns en obalans i det här. När vi frågar människor tycker de att obalansen är konstig, säger Karolina Skog.

Regeringen hoppas kunna införa flygskatten nästa år.

Någon flygskatt vill Erika Mattson och Swedish Lapland visitors board, som har räknat på effekterna, inte se. Man har kommit fram till att flygskatten skulle kosta en familj från Europa ungefär 1000 kronor, medan summan för en familj från till exempel USA skulle bli cirka 2400 kronor. Viktigt att komma ihåg är att det ofta krävs två flyg för att ta sig hit upp. Erika Mattsson menar att flygskatten skulle slå väldigt hårt mot regionens konkurrenskraft på den globala resemarknaden.

– Vi har ett mål om att fördubbla omsättningen i besöksnäringen här uppe, att vi ska nå 8,2 miljarder kronor 2020, och just nu ligger vi exakt på tangenten för att nå det målet. Men det finns en jättestor risk att det här påverkar vår tillväxt. Det globala resandet kommer ju inte att sluta, utan man kanske väljer en annan arktisk destination, Island till exempel, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!