Vill stoppa norrmännen

Vinterstadens skoterförening vill begränsa skotertrafiken i Kirunafjällen med licenser.
Måltavlan är norrmännen.
? Det känns fel att vår fjällvärld ska vara en lekstuga för norska skoteråkare, säger Anders Peterson, ordförande.
Licenserna avgiftsbeläggs från 200 till 1.500 kronor, enligt förslaget.

KIRUNA2004-05-19 06:30
<br>Enligt Vinterstadens uppskattningar är skotertrafiken inom Björkliden?Riksgränsenområdet till 85 procent norsk. <br>Som bekant är skoterrestriktionerna på andra sidan gränsen rigorösa och mängder med norrmän tillbringar vinterledigheter på svenska sidan. Bland annat kör man gärna skoter.<br>Tio procent av skoteråkarna antas vara från Kiruna, resten från länet eller övriga Sverige, enligt Vinterstadens beräkningar.<br>Kirunabon Anders Peterson har själv vistats i området sedan 22 år och sett utvecklingen.<br> ? Det är nästan som man blir mörkrädd. Jag vill nog ha det där stuket med att åka ut på en fjällsjö och få litet rekreation utan att bli nedmanglad av fem?tio Fjälls Angels. Man släpper in hela Nordnorge som inte får köra i sitt eget land.<br>Licens för att köra<br>Finns det belagt att det bara är norrmännen som kör och leker?<br> ? Nej, men om norrmännen utgör 85 procent av de som åker och det är totalt fem procent som missköter sig grovt blir det en större andel norrmän. <br> ? De är inte sämre än oss svenskar, men har inte samma skoterkultur som vi har, vi som har åkt skoter ända från 1960-talet. De kör fem?tio stycken i gäng, inte för att fiska utan för att åka race upp och ner på fjällsluttningarna. <br>Förslaget går ut på att en zon skapas där skoteråkarna måste ha licens för att köra. Området har norra gränsen vid Torneträsks norra strand, västra mot svensk-norska gränsen, södra mot kommungränsen mot Gällivare. Östra gränsen går från Laimoviken och rakt söderut.<br>Vinterstadens grundidé är att endast 1.500 licenser ska kunna lösas. Stugägare i området, fastboende, skoterguideföretag och sådana som bara åker på Torneträsk undantas från licenskravet.<br>Övriga licenstagare betalar avgift. Kommunboende 200 kronor, länsbor 500 kronor, svenskar 1.000 kronor och utländska medborgare 1.500 kronor. <br>Företräde för Kirunabor<br>Kirunabor har företräde. Därefter länsbor och så vidare. Om licenser som till exempel Kirunabor och övriga länsbor löser blir 1.500 delas inga fler licenser ut. Men Vinterstaden tror att det bara blir upp emot 400 Kirunabor som kan vara intresserade av licenser.<br>Kan man uppfatta förslaget som ?Kirunafjällen åt Kirunaborna??<br> ? Ja, om det blir 1.500 licenser och de 400 Kirunaborna som brukar åka där ger sig tusan på att stoppa all annan trafik. Och att dessa löser bort alla licenser. Men vi tror att bara de som alltid åkt i området ser till att lösa sina licenser.<br>Kan ett system med licenser påverka turistnäringen negativt?<br> ? Det tror vi inte. Tvärtom. Man får en mycket lugnare miljö i den här fjällregionen. Den skidåkande turismen jublar åt ett sådant här förslag. <br>Även ledningarna på fjällanläggningarna i Riksgränsen, Abisko och Björkliden sägs vara positiva.<br> ? De har gått ihop och vill ha en reglering i området. Vi har samspelt syn med anläggningarna. Det är glädjande att de inte bara tänker på norska pengar.<br>Tappar inte de norska besökare?<br> ? Mina Dahl i Riksgränsen och jag tror även Rita Wallberg i Björkliden resonerar som så att om norska skoterburna turismen försvinner kommer i stället den skidåkande turismen. De räknar kallt med det. <br>Infekterad debatt<br>Vinterstaden räknar med intäkter från skoterlicenserna på någon miljon kronor per år. Tillsammans med tänkta EU-projektpengar räcker intäkterna till att anställa en?två övervakare av licensområdet.<br>Ett datasystem i kommunal regi och licensbevis som måste medföras ska se till att inget fusk förekommer. Tanken är att man ska få åka fritt inom licensområdet, som i grundförslaget omfattar tidigare reglerade områden, exempelvis runt Kebnekaise.<br>Anders Peterson tror dock att man kan stöta på patrull gällande tanken att avskaffa de reglerade områdena. Ett regeringsbeslut finns i frågan sedan tidigare efter infekterad debatt.<br>Ett beslut om licensområde blir i slutänden en kommunal fråga. En begäran ska lämnas in till Kiruna kommun.<br> ? Frågan kommer att skapa en otrolig debatt, tror Anders Peterson. Men vågar inte kommunpolitikerna ta beslut går vi till länsstyrelsen.<br>Vissa sonderingar har gjorts. Och politiska mottagandet i Kiruna verkar hittills gott.<br> ? Det känns som det här kan landa väl bland politikerna. Men den juridiska biten kan vi inte riktig, erkänner Anders Peterson. Vi stödjer oss på ett riksdagsbeslut från 1998.<br>Ska titta på förslaget<br>Ronny Edin, länsstyrelsen, tror att idén rent juridiskt kan hålla.<br> ? Kommunerna har möjlighet att reglera trafik och sätta villkor. Man kan ju i tätorter via lokala trafikföreskrifter införa avgifter för exempelvis parkering och kontroller av att man följer detta. Rent logiskt borde det gå att göra samma sak med skotertrafik. Men vi måste titta på det närmare med hjälp av jurister. <br>Är det här ett bra sätt att reglera skotertrafiken?<br> ? Bra är att förslaget kommer från lokalt håll. Det här måste man ta till när det blir alldeles för mycket trafik inom ett område. Frågan är hur stort licensområdet ska vara. Idén som sådan är ett nytänkande och och därför intressant. <br> ? Vi ska titta på förslaget. Nu har Vinterstaden utrett själva och förslaget finns inte förankrat i kommunen. Kommunen är den instans som fattar beslut i samråd med oss.<br>Ronny Edin pekar på den stora belastningen av skotrar inom Björkliden?Riksgränsenområdet.<br> ? Man kan göra ett försök med licenser under ett antal år. Men möjligt är att trafiken då flyttar någon annanstans och frågan är vilka konsekvenser detta får. <br>Hur stora områdena ska vara är en avvägning, påpekar han.<br> ? Här blir det ju också frikort att åka inom ett område på ett fritt sätt. Vi måste se på detaljer i förslaget. <br>hakan.zerpe@kuriren.com<br>0920/376 21
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om