Vidrig väg upprör

Alltsedan projektet med väg E 45 mellan Vittangi och Svappavaara startades har irriterade röster hörts om vägens skick. Men till dess arbetet är färdigställd har föraren inget annat val än att färdas på den numera ökända sträckan.

Foto: Fredrik Björkenvall

Kiruna2012-08-09 06:00

Vissa tar omvägar till stugor och fritidshus. Andra kostar på sig att ta omvägar för ren pendling. Men många har inget annat val än att färdas 2,6 mil efter bilens värsta fiende - Europaväg 45 mellan Svappavaara och Vittangi.

Däckfirmor och verkstäder i Kiruna har fått fler jobb än normalt sedan slutet av juni. Och på Norrbottens Glas beräknar man att det rör sig om en 20-procentig ökning.

- Det är många fler vindrutebyten än förra sommaren och kunderna berättar ju om E 45:an. Många tycker att det är förjäkligt, säger Sven-Arne Johansson, ägare av Norrbottens Glas.

Grov sten
Det var i juni som Trafikverket och företaget BDX påbörjade arbetet på E 45. Och alltsedan dess har anmälningar strömmat in till Trafikverket om skador på vanliga personbilar.

De grövsta stenarna, som utgör vägens underlag, rapporteras av flera källor till upp emot tio centimeter långa.

- Det har kommit in många anmälningar. Problemet är att det är en ovanligt lång sammanhängande sträcka med vägarbete, säger Kenneth Enbom, projektledare för arbetet.

Anledningen till att hela vägen byggs om samtidigt uppges vara att arbetet måste bli klart skyndsamt för att säkra malmtransporterna.

Kenneth Enbom säger att underlagets stenar inte är större än på andra vägbyggen.

- Samma sorts sten om 0-70 millimeter används på så gott som alla vägbyggen. Det gäller att ta det försiktigt, uppmanar Kenneth Enbom och tillägger:

- Vi kommer under torsdagen att påbörja utläggning av mindre sten, då kommer det att bli bättre.

Skadeanmälan
Vid punkteringen får bilisten själv i så gott som alla fall betala för nytt däck och arbete.

För ny vindruta täcker oftast bilens försäkring med varierande självrisk. De som drabbas av skador på fälg eller kaross får ofta genomgå en något mer komplex process med skadeanmälning till försäkringsbolagen.

Försäkringsbolaget IF säger till Kuriren att man inte känner till den enskilda sträckan men att skadeutredningarna vanligtvis går fort och täcks av en helförsäkring.

- I vissa fall kan vi kräva ersättning från Trafikverket om vägen varit undermålig men kunden själv behöver inte bråka med dem, säger Caroline Uliana, chef för extern information hos IF.

Enligt uppgift har LKAB lånat ut minibussar för att anställda pendlande till Svappavaara ska slippa just skador på sina egna personbilar. Det bekräftas av gruvbolaget.

- Vi är positiva till vägbygget men under byggperioden uppstår olägenheter och de väljer vi att minska för skiftarbetarna. Därför får de använda företagets minibussar i stället för sina egna bilar längs E 45, säger Mauritz Magnusson, kommunikatör på LKAB.

Vägarbetet mellan Vittangi och Svappavaara har pågått sedan juni månad och omfattar 26 kilometer. Arbetet handlar om en förstärkning inför de framtida, vägburna malmtransporterna från byn Kaunisvaara. 350.000 ton nytt förstärknings- och bärlager ska läggas ut. Cirka 100.000 ton beläggning ska läggas på vägen. Projektet ska till största del vara slutfört i oktober 2012.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om