I söndags dog en person i en fyrhjulingsolycka i Dalarna. Under tisdagsmorgonen avled en i Kiruna, fastklämd under fordonet.
Det finns uppenbara risker med att köra fyrhjuling.
– Det är helt andra köregenskaper än med en bil. De välter ganska lätt, särskilt om man kör på ojämnt underlag eller kör så fort så man hamnar i diket – då välter de lätt och de väger flera hundra kilo, säger Olof Stenlund från Transportstyrelsen.
Både söndagens och tisdagens dödsfall berodde på att personerna hamnade under fyrhjulingen.
– Får man den över sig blir det svårt att andas och man orkar förmodligen inte lyfta bort den själv. Det är viktigt att vara medveten om riskerna och det är något vi försöker bli bättre att informera om.
Generellt menar Stenlund att det finns en kunskapsbrist om fyrhjulingar.
– Dels vad som krävs för behörighet för att köra och sen var man får köra. Det finns folk som tror att det är någon slags allemansrätt att köra i terräng men det är det ju inte, säger Olof Stenlund, sakkunnig på Transportstyrelsen.
Regelverket är rätt komplext, beroende på att det finns flera olika fyrhjulingar:
* Terränghjuling
* Fyrhjulig motorcykel
* Traktor
* Fyrhjulig moped
* Motorredskap
Den generella regeln är att terrängkörning är förbjuden. Men det finns undantag för till exempel skogs- och jordbruk.