Världsunik hamn invigs
Miljarderna rullar när LKAB fortsätter investera. I dag invigs den nya malmhamnen i Narvik - en unik konstruktion som kostat två miljarder.
JÄRNMALMSKULOR. Varje silo rymmer 105.000 ton pellets. Med de nya malmvagnarna tar ett tågsätt knapp 7.000 ton. Det innebär att det krävs 15 tågsätt för att fylla en silo.
Foto: Linda Wikström
För de närmaste grannarna som bor 50 meter från hamnområdet är miljövinsten enorm. - Nu slipper de dammet och bullret från tågvagnarna, säger Björnar Bendiksen chef för SILA-projektet och erkänner att arbetet inte gått helt smärtfritt. - Vi har fått några arga telefonsamtal om speglar och tv-apparater som har rasat ner i golvet när vi har sprängt så nära bostäderna, men nu ser de fram emot att få en bättre miljö när lossningsarbetet sker inomhus. Systemet i Narviks hamn är världsunikt. En silo-i-silo konstruktion minskar trycket i silon och skyddar pelletsen från att krossas. Tolv olika silos gör att man kan sortera pelletsen i olika kvaliteter. Systemet påverkar inte lagerkapaciteten, men det kommer att gå snabbare att lasta och lossa. Ökar kapaciteten
- Nu är den här flaskhalsen borta. Vill vi öka kapaciteten så måste vi öppna fler gruvor, säger Per-Erik Lindvall och berättar att man väntar på datum för miljödomstolsförhandlingar om Gruvberget i Svappavaara. - Förhoppningen är att vi kan ta ut den första malmen till våren.
Malmhamnen i Narvik Varje silo rymmer 105.000 ton pellets eller 130.000 ton slig. Det krävs 15 tågsätt för att fylla en silo. Att tömma en silo tar 10 timmar. Investeringarna i malmhamnen innebär att personalstyrkan halveras från runt 240 till 120 anställda. Personalminskningen har skett genom pensionslösningar. Arbetet med den nya hamnen har tagit fyra år. Lossningshallen är 650 meter lång och ligger i en byggnad ovan jord. Transportbandet är 1,2 kilometer långt och börjar rakt under de 12 silosarna, 30 meter under jord. Längre fram gör transportbandet en stigning till ovan jord. Den inre silon är 45 meter hög och har en diameter på 10 meter. Den yttre silon är 60 meter hög och har en diameter på 38 meter. LKAB:s investeringar Under de senaste åren har LKAB investerat mellan 5-6 miljarder kronor per år. I dag har man sänkt investeringstakten, men räknar ändå med att göra investeringar för 4,5 miljarder kronor i år. Hamnprojektet i Narvik kallas SILA-projektet och har kostat 2 miljarder kronor. Det är LKAB:s största investering i Norge. Sommaren 2008 invigde LKAB anriktningsverket och pelletsverket KA3 och KK4 i Kiruna. Det var då LKAB:s största investering någonsin och kostade 7,3 miljarder kronor. LKAB investerar 11 miljarder kronor i en ny huvudnivå i Kirunagruvan, KUJ 1.365. I Malmbergsgruvan investerar man 4 miljarder kronor i den nya huvudnivån M1.250. LKAB investerar också i den nya järnvägen i Kiruna samt i stadsomvandlingarna i Kiruna och Malmberget.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!