Världens starkaste lok är på plats

Här kommer Koskullskulle och Kaisepakte. Världens starkaste lok. Rena rama Pippi Långstrump på räls.

TITTUT. Lennart Elenius kikar ut från Koskuskulle - världens starkaste lok.

TITTUT. Lennart Elenius kikar ut från Koskuskulle - världens starkaste lok.

Foto: Åsa Poromaa

Kiruna2010-01-27 06:00
LKAB:s produktionsmål är 30 miljoner ton järnmalm per år. Och för att klara av att transportera malmen krävs bland annat längre och tyngre tågsätt - som dras av starkare lok. Världens starkaste lok, rättare sagt. Redan 2000 stod det första av de totalt nio Iore-lok som LKAB beställt från Bombardier klart. Sex år senare beställdes fyra nya lok. Och i går rullade det första av dem ut från lokstallet i Kiruna.- Det vi vet är att de här 13 loken säkrar transporten av det som LKAB kan producera i dag och många år framöver, sa LKAB:s logistikchef Göran Heikkilä vid invigningen.Investeringen i de nya 12-axliga Iore-loken kostar en halv miljard kronor. Loken krävs för att klara de nya tågsätten med 68 vagnar som var för sig väger 20 ton och som klarar en last på 100 ton styck. Totalt drar alltså loket nära 8.200 ton.- De heter Iore som är en förkortning av Iron Ore. Men vi kallar dem för Ior - som Nalle Puhs kompis. Den är envis som en åsna. Den bara går och går och går.Lokföraren Lennart Elenius ton är kärleksfull. Han har utbildat många förare på de nya loken och självklart har han en favorit.- Det är Polcirkeln och Malmberget. Det var dem vi började med, säger han.Längre och tyngre tåg minskar antalet tåg på Malmbanan, vilket sparar energi, pengar och miljö. Iore-loken återmatar också elenergi vid inbromsning och därmed kan man spara upp till 30 procent energi per ton.
Iore-loken består av två separata lok som är multipelkopplade. Det är orsaken till att loken har två namn.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om