I ett debattinlägg skriver Carina Ahlfeldt, Sveriges åkeriföretag norr och ordföranden Per-Åke Liljegren, att de utifrån tidigare vintrar har all förståelse för Trafikverkets beslut att använda mer salt som halkbekämpning.
De pekar på att det under de senaste åren varit stora problem under vintersäsongerna efter E10:an från Stenbron och norrut och då speciellt sträckan Avvakko-Lappesuoando och i Muorjevaarabacken.
– E10:an har länge kallats för ”Dödens Väg”. Det kan bli en ändring på detta nu när trafiksäkerhetshöjande åtgärder utförs efter denna sträcka, skriver de i sitt debattinlägg.
De påpekar att saltning av vägen gör den mer framkomlig, både för privatbilister och för den tunga trafiken.
– Förhoppningsvis kommer vi att märka en markant skillnad genom att inte ha ett flertal tunga fordon stående i exempelvis Muorjevaarabacken. Hittills i vinter har inte en långtradare suttit fast trots riktigt vinterväglag, så redan nu kan man se att åtgärderna gjort verkan, fortsätter Carina Ahlfeldt och Per-Åke Liljegren.
De konstaterar också att motståndet mot salt efter vägen är stor. Och de skriver också att det skulle gå att låta bli att använda salt, vilket tidigare gjorts efter E10.
– Men då bör hastigheterna sänkas drastiskt och vägen ibland tidvis stängas av, eftersom trafiken inte kan ta sig fram. Att stänga av E 10:an är förödande, då ingen lämplig omdragningsväg finns, varför detta inte är något bra alternativ, skriver de.
Slutligen konstaterar de att saltningen sparar liv.