"Välkommen att granska allt"
Tillverkningen av de första vagnarna till den nya huvudnivån gick till kanadensiska NMT. Sedan sade LKAB:s projektledare upp sig - för att driva företag med NMT:s ägare.
inga fler. Kiruna wagons nya malmvagnar rullar på malmbanan, men uppdraget att göra de första vagnarna till den nya huvudnivån under jord förlorade Kiruna wagon till kanadensiska NMT. Foto: Fredric Alm
Foto: Fredric Alm
- Jag lärde känna Ron långt efter det att vagnsaffären gjordes upp. När vi kom fram till att vi skulle göra något tillsammans sade jag upp mig från LKAB direkt. Jag ville inte att någon skulle kunna ifrågasätta det här. Jag hade varit en idiot om jag gjorde något skumt. Det hade varit för uppenbart, säger Ulf Lindström.Enligt honom utvärderades anbuden av ett konsultföretag. Hans roll var att granska utvärderingen och lämna den till styrgrupp och ledning som fattade beslutet.- Det är trist att det blir snack och skriverier, men den som vill är välkommen att granska allt, säger han som nu representerar NMT.- Men jag ska inte ha något med vagnsaffären att göra, utom att hjälpa till med service i den mån det behövs. Hans Engberg är projektchef på KUJ 1.365. Enligt honom har LKAB beslutat att Ulf Lindström inte får arbeta med något som rör projektet.Inget brottsligt
- Det skulle kunna uppfattas som jäv, säger han som inte ser någon orsak att bryta kontraktet med NMT.- Nej, det skulle vara om man fann något brottsligt i själva förfarandet, men vi kan inte se något sådant.Vem som får uppdraget att serietillverka de nya vagnarna med tillbehör är inte klart. Jobbet är värt runt en halv miljard kronor - och ger ett 50-tal arbetstillfällen.- Kiruna wagon kommer antagligen att erbjudas en chans att räkna på det, säger Hans Engberg.Har förtroende
- Vi har förtroende för
LKAB:s utvärderingar och har inga skäl att misstänka några oegentligheter. Samtidigt känns det konstigt att man efter så kort tid går ihop med en vald leverantör, säger Fredrik Kangas, konsortiechef på Kiruna wagon och fortsätter:- Nu ser vi fram emot att få delta i kommande anbudsförfrågning.Enligt LKAB:s regler ska lokala företag gynnas om anbuden kan ses som likvärdiga. Enligt Ulf Lindström var NMT:s bud överlägset.
NMT fick uppdraget att utveckla, tillverka och testa de första vagnarna till KUJ 1.365. Affären är värd cirka 70 miljoner kronor.Det första vagnssättet är testat och klart och anländer till Kiruna kring årsskiftet. I slutet av 2012 ska 2-3 vagnssätt vara i drift. Hur många vagnar det blir totalt är inte klart.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!