Vägledning sökes

Vägverkets förslag till alternativa vägdragningar är ute för samråd.
Frågan är om man ska bygga nytt eller förbättra och förändra det gamla.
- Det är väldigt viktigt att vi får in allmänhetens synpunkter, säger Erik Palmqvist, Vägverket.

KIRUNA2006-10-04 06:00
Vägverket har framför allt två vägar att ta hänsyn till när det gäller framtidens förändrade Kiruna, väg E 10 och väg 870 mot Nikkaluokta. Båda vägarna kommer nämligen att påverkas av LKAB:s utökade gruvbrytning.
För Nikkaluoktavägens del finns det två alternativ: antingen byggs den befintliga sträckningen om, eller så bygger man en helt ny väg. Ett nytt vägbygge skulle ha sin utgångspunkt på E 10 strax norr om Tuolluvaara och sedan löpa mellan området Lombolo och Kiruna flygplats. Vägverket har dock tagit fram tre alternativa vägkorridorer för Nikkaluoktavägen, alternativ som ligger olika långt bort från Lombolo.

Bygg etappvis
För väg E 10 finns följande kortsiktiga, det vill säga åtgärder måste vidtagas mellan åren 2010 och 2025, alternativ:
n Ombyggnadsalternativet. Innebär att befintliga vägar byggs om etappvis och att man använder sig av befintliga vägar så lång som möjligt. Trafiken styrs om till Silfwerbrandsgatan och Hjalmar Lundbohmsvägen i en första etapp och sedan till Malmvägen.
n Alternativ Luossavaara syd. En helt ny väg byggs från E 10 vid Tuolluvaara, förbi Jägarområdet, följer Luossavaaras södra sida och ansluts till E10:s nuvarande sträckning strax norr om Kiruna.
n Alternativ Luossavaara nord. Även här byggs en helt ny väg från E 10 vid Tuolluvaara. Sedan följer vägen Luossavaaras norra sida och ansluts till E 10 väster om Prästbacken.
n Alternativ Kiirunavaara. Ny väg anläggs väster om Kiruna genom LKAB:s område, ett alternativ som förutsätter att även järnvägen dras i denna riktning.

Söker rejäla alternativ
På lång sikt, efter år 2025 och framåt, tror Vägverket att det behövs ett rejält ombyggnadsalternativ.
Det alternativet är dock avhängigt stadens övriga utveckling, i vilken riktning staden breder ut sig.
Vägverket ska fatta ett slutgiltigt beslut i vägfrågan i mars eller april nästa år. Vid samma tidpunkt planerar Banverket att fatta sitt beslut kring järnvägsdragningen.
- Det viktigaste är att vi för en diskussion kring ett rese­centrum, säger Erik Palmqvist, projektledare Vägverket.
- Någonstans måste järnväg och bilväg mötas, sådana punkter är strategiskt viktiga för till exempel bussanslutningar och taxi.
Kiruna kommun ska som bekant besluta om den framtida översiktsplanen i december i år. Innan dess hoppas Erik Palmqvist att samtliga inblandade aktörer ska vara överens.
- Vi sitter ofta kring förhandlingsbordet, det ska inte vara något problem att enas. Det gäller bara att få alla pusselbitar att falla på plats.
Vägverkets vägutredning är just nu föremål för ett samrådsförfarande. Det betyder att alla som vill kan lämna sina synpunkter och tankar kring Vägverkets förslag.
- Det är väldigt viktigt att få in allmänhetens synpunkter, speciellt ungdomarnas eftersom de ska leva och bo i det här samhället, säger Erik Palmqvist.
- Det är bra om folk reagerar innan vi fattar beslutet. Det vore ett misslyckande om missnöjet kom efteråt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om