Haverikommissionen: ”Urspårningsmärken från Tornehamn”

Det var 11 av 68 vagnar som åkte av spåret precis en vecka före julafton. Ingen människa skadades men skadorna på järnvägen är omfattande. Haverikommissionens utredare har lämnat området. Men utredningsarbetet har ändå bara börjat.

" Vi har sett att det är urspårningsmärken från Tornehamn upp till Vassijarue", säger Johan Gustafsson från haverikommissionen som varit på plats i Vassijaure för att utreda urspårningen.

" Vi har sett att det är urspårningsmärken från Tornehamn upp till Vassijarue", säger Johan Gustafsson från haverikommissionen som varit på plats i Vassijaure för att utreda urspårningen.

Foto: Haverikommissionen och NTM media

Kiruna2023-12-28 15:30

Johan Gustafsson är avdelningschef på avdelningen som utreder olyckan vid haverikommissionen. Tillsammans med en kollega firade han jul i området runt Vassijaure. 

– Det var en annorlunda jul att vara utan familjen men det var vackra miljöer.

Han och kollegorna har varit runt på olycksplatsen och samlat in material som ska analyseras. 

– Vi har gjort en faktainsamling med delar av fordon och vi har även tittat på urspårningsmärken. Vi har även tittat när de röjt fordonen som var urspårade i snögalleriet i Vassijaure, berättar Johan Gustafsson.

Kan man säga något om vad som hänt? 

– Vi har sett att det är urspårningsmärken från Tornehamn upp till Vassijarue och sedan har fordonen spårat ur inne på Vassijaure station. Vi har inte dragit några slutsatser på det vi har sett utan det blir vårt kommande arbete som får visa det. 

Det är en sträcka på 15 kilometer som är påverkad, där slipers och räls nu byts ut. 

undefined
På plats längs järnvägen har personal från LKAB och Trafikverket samarbetat med entreprenörer och haverikommissionen.

En gång tidigare har haverikommissionen utrett en olycka på Malmbanan, den som skedde i Sikträsk i november 2021. Tåget som spårade ur då var på väg från Koskullskulle mot Kiruna med järnmalm när det spårade ur med 40 av 68 vagnar. Urspårningen i Sikträsk orsakades sannolikt av ett rälsbrott som berodde på en inre spricka i rälen.

– Jag var inte på plats då med vi gjorde en utredning på den urspårningen, där var det fler vagnar som var urspårade än uppe i Vassijaure nu. Den här, i Vassijaure, är den mest komplicerade urspårningen där jag själv har varit på plats, säger Johan Gustafsson, avdelningschef på haverikommissionen.

Tittar ni på andra urspårningar i det här arbetet? 

– Vi har inte kommit så långt i det här än så vi kan säga om vi tittar på liknande urspårningar. Det beror lite på vad vi hittar för orsaker till urspårningen. Men självklart drar vi erfarenheter från våra tidigare utredningar. 

Urspårningen som skedde i Vassijaure för två år sedan utreddes inte av haverikommissionen.

Även om haverikommissionens utredare har lämnat platsen så fortsätter de att samla in fakta. De tar in uppgifter från LKAB och från Trafikverket. De tittar på underhåll av banan, underhåll av fordon, och de analyserar det material de tagit med sig.

undefined
De urspårade vagnarna fanns inne i snögalleriet, som nu är rivet. Vagnarna i början och slutat av tågsetet spårade inte ur.

När tror du ni kan vara klara?

– Vi försöker bli klara så fort som möjligt, helst inom ett år men nu har vi ett lite ansträngt läge på haverikommissionen med många samtidigt pågående utredningar så det kan ta lite längre tid tyvärr, säger Johan Gustafsson.

Parallellt med utredningen om orsaken till olyckan rullar renoveringsarbetet på. LKAB är klar med röjningen. Trafikverket leder arbetet med att återställa järnvägen. Omkring 25 000 slipers kommer behöva bytas. 12 stycken rälsbrott har hittills kunnat konstateras. Det finns ingen prognos för när järnvägstrafiken kan dra igång igen på sträckan.

Nattåget från Stockholm till Narvik är fortsatt ersatt med buss på sträckan Kiruna– Narvik.

– Vi hör att det är mycket arbete kvar. Vi kör ersättningstrafik, så länge inte vägarna blir avstängda på grund av vädret, säger Petter Östmark, affärschef Vy tåg. 

Hur går det?

– Det går bra. Ett sådant här avbrott får stora konsekvenser, men under de förutsättningarna som är så går det bra, säger Petter Östmark. 

Om haverikommissionen

Statens haverikommission började utreda järnvägsolyckor 1980. Sedan 2007 har de själva utrett alla större olyckor, tidigare kunde de delegera det arbetet till tillsynsmyndigheten. För att haverikommissionen ska utreda olyckor måste det vara olyckor med stora konsekvenser, antingen minst en omkommen eller fem allvarligt skadade. Eller sakskador på fordon och infrastruktur och miljö till ett värde på minst 2 miljoner euro.

Källa: Statens haverikommission

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!