Urspårningen i Pitkäjärvi är ett stort haveri, det menar Trafikverkets underhållschef Fredrik Rosendahl.
– En veckas stopptid påverkar gruvnäringen väldigt mycket så ur den aspekten är det en stor urspårning, säger han.
Cirka 2.000 sliprar är skadade och måste bytas ut men för att kunna öppna upp för trafik, dock med reducerad hastighet, krävs att åtminstone 800-1.000 av dessa byts ut.
– Sedan kan vi göra resten av arbetet när trafiken har gått igång, säger Fredrik Rosendahl.
Även en växel skadades vid urspårningen. Den har nu fått specialbeställas. Tidsplanen att få igång trafiken till på fredag ser ut att hålla.
– Den växeln är en specialkomponent och vi väntar på en leverans som är på väg upp nu. Där har vi förberett så långt vi kan med signaler och elektriska åtgärder, säger Fredrik Rosendahl och fortsätter:
– Personalen ute på plats gör en heroisk insats, de jobbar dag och natt för att försöka få igång anläggningen så fort som möjligt.
Det är pressade tider för gruvindustrin med sjunkande malmpriser och både LKAB och Northland påverkas just nu hårt av urspårningen som gör att deras trafik på järnvägen står helt still.
– Det innebär att vi kommer att ha stått i ungefär en vecka. Vi tappar 10.000 ton om dagen i pelletsproduktion. Plus att vi planerade att köra rågods för att fylla pelletsverken i Kiruna och Malmberget. Det här är något vi måste köra ikapp så fort som möjligt, säger Anders Björnström till P4 Norrbotten.