Tysk resejätte satsar på Kiruna

Kiruna är det intressantaste resmålet att utveckla i Europa. Det tycker den tyska resejätten Dertour som pryder sin vinterkatalog med bilder från vinterstaden.

EUROPAS ALASKA. I Tyskland har tre tidningsbilagor publicerats för att marknadsföra Kiruna som Europas Alaska.

EUROPAS ALASKA. I Tyskland har tre tidningsbilagor publicerats för att marknadsföra Kiruna som Europas Alaska.

Foto: Åsa Poromaa

KIRUNA2008-09-09 06:00
Tyskland är världens största resemarknad. Inte så konstigt kanske med tanke på att det finns 81 miljoner tyskar och att 75 procent av dem reser minst en gång per år. Tillsammans gör de årligen av med 49 miljarder euro på semesterresor utomlands. Nu vill Kiruna, som marknadsförs som Europas Alaska, få en bit av den kakan.- Dertour är en av de fyra största reseaktörerna i Tyskland vad gäller paketering av resor. Det handlar alltså om paketresor och det är är de turisterna vi vill åt. Vi vill att de ska komma hit och spendera pengar, säger Carina Johnsson marknadsansvarig på Kiruna Lappland och tillägger att man redan nu ser resultatet av marknadsföringen i Tyskland.- Ja, produkterna är bokningsbara på 9.500 resebyråer redan nu. Vi kommer att märka av det här redan till vinterns bokningar, säger Carina Johnsson och berättar att svenska Lappland länge har stått i skuggan av den finska, men nu ser det ut att vända.- Finland marknadsför sig med stockstugor och tomten, men det är inte det äkta. Vi såg det redan för tio år sedan och har bidat vår tid. Nu ser vi resultatet när turisterna söker det äkta. Då kommer de hit.Kiruna pryder alltså Dertours vinterkatalog. I företagets stora katalog handlar dessutom de flesta Sverigesidorna om just Kiruna. Och satsningen tar inte slut med det. I sommarens katalog ska man fortsätta med samma satsning för att få ännu fler betalande gäster till Europas Alaska.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om