Två förslag förkastas

Länsstyrelsen har sammanställt ett första yttrande om Kirunajärnvägen.

KIRUNA2005-05-30 06:30
<STRONG>Vissa alternativ avvisas som orealistiska, men yttrandet andas i övrigt försiktighet i förord eller förkastande. <BR>Krav kan komma att alla föreslagna sträckningar måste underkastas arkeologisk undersökning. </STRONG><BR><BR>Som bekant stundar stora förändringar i Kiruna när LKAB går vidare med sin malmbrytning. En deformationszon med sprickbildning kommer allt mer att närma sig Kiruna centrum.<BR>Bland de första inrättningar som drabbas är de järnvägsanläggningar som finns. Malmbanan måste av säkerhetsskäl vara omlagd 2012.<BR>Banverket har tidigare presenterat en förstudie med olika alternativ. Den tunga remissinstansen länsstyrelsen har nu gjort ett första ställningstagande till förstudiens fakta.<BR>Länsstyrelsen understryker att en rad faktorer måste tas med i beräkningen inför beslut om den nya sträckningen. Malmtrafiken ska ha sitt, persontrafiken likaså. Godstrafikens behov poängteras särskilt för att ge möjlighet till utökad godstrafik om den så kallade NEW-korridoren, Nordamerika?Narvik?Kiruna?Haparanda?Ryssland?Kina blir av.<BR><BR><STRONG>Dyraste alternativet</STRONG><BR>Dessutom måste det funderas på livslängden av en ny järnväg, påverkan på riksintressen och naturligtvis Kirunabornas livskvalité.<BR>Länsstyrelsen genom kommunikationsdirektör Bo-Erik Ekblom och Jimmy Bystedt är återhållsamma med att peka ut sträckningar eller förkasta sådan i detta tidiga planeringsläge.<BR>Ett par alternativ bör dock tonas ner.<BR>#&nbsp;Kurravaara, där linjen går via flygplatsen mot Tuolluvaara och i en båge mot Kurravaara och Rautasälven och ansluter vid Krokvik. Dyraste alternativet, uppemot tre miljarder kronor.<BR># Rautas. Banan går djupt västerut runt Ädnamvaara.<BR>Båda alternativen bedöms vare sig uppfylla kraven på centralt placerat resecentrum. Eller tillgodose LKAB:s behov av malmtransporter.<BR>#&nbsp;Kiruna C Syd. Västligare sträckning mot Kiruna C som snuddar Triangelområdet och går i tunnel öster om Kiruna sjukhus. Orealistiskt eftersom linjen då går nära framtida deformationsområdet, anser länsstyrelsen.<BR><BR><STRONG>Arkeologiskt intressant</STRONG><BR>En viktig del i fortsatta arbetet med planen måste vara att se över olika alternativs påverkan på kulturmiljön. I inga av de redovisade järnvägskorridorerna har någon systematisk fornminnesinventering gjorts.<BR>Samtliga alternativ går i markområden där det är vanligt att finna boplatser och lämningar efter jakt, fångst och renskötsel.<BR>Läget och topografin kan göra att det helt enkelt kan komma krav på att en fornminnesinventering görs i alla korridorer. Innan Banverket bestämmer slutlig dragning av järnvägen måste en utredning vara klar.<BR>Länsstyrelsen tillstyrker i övrigt att fortsatt planeringsprocess sker med förstudien som grund.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om