Turismsatsning gav 17 nya jobb

Ekonomisk kris och stålkris, visst. Men det finns branscher som går bra i länet. Som turismen i Kiruna där en satsning på sommarsäsongen gett kommunen minst 17 nya årsanställningar - på ett år.

KIRUNA2008-12-11 06:00
När Kiruna Lapplands VD Peter Thornéus presenterade rapporten om barmarkssatsningen i Kiruna inför kommunstyrelsen blev många positivt överraskade.- Flera av dem sade att det var väl satsade pengar från kommunens sida, säger Peter Thornéus.Barmarkssatsningen pågår just nu för tredje och sista året och under de tre åren har kommunen satsat 1,1 miljoner kronor varje år. Dubblade jobben
- Jag vet att Kebnekaise fjällstation mer än fördubblade sin styrka av årsanställda 2007 - från tre till åtta tjänster. Det är ett exempel på att satsningen fått en direkteffekt. Vi vill ha fler som jobbar här året om och som väljer att bli kvar i Kiruna, säger Peter Thornéus som tillägger att det inte går att slå fast i sten att alla nya helårsanställningar beror på just barmarkssatsningen.Företagen fortsätter
- Men med all sannolikhet kommer vi också att se att det har blivit ännu fler årsanställningar än de vi nu vet om. Tyvärr har Kiruna kommun på grund av ekonomiska skäl valt att inte satsa vidare på projektet, men företagen fortsätter att samverka och satsa pengar med målet att jämna ut skillnaderna mellan sommar- och vinterturismen, säger Peter Thornéus som inte tror att branschen i Kiruna kommer att drabbas av något större tapp genom den rådande lågkonjukturen.- Nej, vi har ett långsiktigt arbete bakom oss och det kommer att ge frukt nu. Och det följer vi upp med att fokusera marknadsföringen på tre länder - Tyskland, England och Japan i stället för att spreta åt flera håll.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om