Turismens dag firades i Kiruna

I samband med World tourism day passade man också på att fira i turismens Kiruna. Satsningarna går vidare för att år 2020 vara norra Europas mest attraktiva resemål.

BASNÄRING. Turismen börjar vara en basnäring, inte minst i Kiruna, och därför tyckte Erica Mattsson, vd för Kiruna Lappland ekonomisk förening, att det var viktigt att kalla till en dag där man berättar om framtida planer och omsättning för branschen.

BASNÄRING. Turismen börjar vara en basnäring, inte minst i Kiruna, och därför tyckte Erica Mattsson, vd för Kiruna Lappland ekonomisk förening, att det var viktigt att kalla till en dag där man berättar om framtida planer och omsättning för branschen.

Foto: Mattias Forsberg

Kiruna2011-09-28 06:00

Besöksnäringen håller på att bli en ny basnäring och i Sverige omsatte den hela 250 miljarder kronor under förra året. För Kirunas del handlar det om 575 miljoner kronor i omsättning. Sammantaget handlar det om närmare 600 heltidstjänster om arbetstimmarna slås ut på hela året.

Erica Mattsson är vd för paraplyorganisationen Kiruna Lappland ekonomisk förening och hon höll en föreläsning i hur viktig turismen är för Kiruna.

- Konkurrensen är stenhård för oss så vi måste vara smarta i vår marknadskommunikation, säger hon.

Resesäljare på besök
Något som kan komma att bli en bra hjälp på traven är när den tyska reseagenturen Dertour Academy skickar några av sina bästa resesäljare till Sverige och Lappland för att de ska få lära sig om vad regionen har att erbjuda. Slår det väl ut kan Kiruna räkna med en ökning på uppemot 40 procent fler tyska besökare.

Det är få förunnat att få den möjligheten, tidigare destinationer har bland annat varit Kuala Lumpur, Los Angeles och Paris men nu är det alltså Sverige och i synnerhet Kiruna och Lappland som får den stora äran. Enligt Erica Mattsson är det för många väldigt lockande med snö, is, kyla, norrsken, hundspann, samiska aktiviteter och allt annat som finns att erbjuda här uppe, för att inte tala om Icehotel som är världskänt.

- Det är den största satsningen som Sverige någonsin har gjort mot tysk resemarknad, säger Erica Mattsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om