Tre spår blir ett

Här är alternativen till järnvägskorridorer förbi Kiruna. Inom korridorerna kan järnvägen utformas och placeras på olika sätt.

KIRUNA2006-05-11 06:30
<P><STRONG>Jägarskolan-Tuolluvaara</STRONG>. Kiruna passeras på östra sidan av tätorten. Resecentrum placeras vid Varggropen och möjlighet finns till en hållplats vid flygfältet. Grundalternativet saknar tunnlar och går i en lång sväng norr om Luossavaara och öster om Nukutusjärvi. Andra varianter finns när det gäller passagen av Luossavaara och resecentrum. <BR>Anslutning till Malmbanan för grundalternativet sker tre kilometer söder om Krokvik där ett triangelspår anläggs för trafiken söderut mot LKAB.<BR>Detta alternativ med varianter tangerar zonen som kan bli påverkad av sprickbildning vid en mycket avlägsen tidpunkt. Banverket räknar med att alternativet kommer att fungera i minst 60 år, vilket är den ?ekonomiska? livslängden på järnvägen.</P>
<P><STRONG>Kiirunavaara</STRONG>. Tunnel- och ovanjordsvariant finns. Båda passerar Kiirunavaara på västra sidan. Ovanjordsvarianten går förbi Kimits sprängämnesfabrik och LKAB:s gruvdammar, som bedöms vara möjligt. Efter passagen av berget går genomgående godståg väster om Luossajärvi, medan persontåget och övriga godståg tar av mot Kiruna på en slinga söder och öster om sjön. Resecentrum kan byggas på malmbangården nedanför Luossavaara eller någon kilometer längre åt nordväst. Även LKAB:s vision om tunnel och station under jord är tänkbar.</P>
<P><STRONG>Mettäjärvi-Viscaria</STRONG>. Alternativet går i en vidare böj västerut än föregående, väster om Kirunajärvi. Även här delas gods- och persontrafik upp enligt principen i förra alternativet. Genomgående godståg går i tunnel genom Peuravaara, höjden där vindkraftverken står, och ansluter till befintliga Malmbanan norr om Viscaria. Persontrafiken och övrigt gods viker mot Kiruna och resecentrum förläggs enligt Kiirunavaaraalternativet.<BR>I samtliga alternativ går största andelen malmtåg från LKAB till Narvik och viss andel till Svappavaara.<BR>Längden ny järnväg inklusive alla anslutningsspår och triangelspår varierar mellan 20,5?33,5 kilometer beroende på alternativ och varianter inom korridorerna.<BR>Byggtiden beräknas till tre år. I slutet av mars 2007 beslutar Banverket om vilken korridor som ska förordas. I förstudieskedet har kostnaderna uppskattats till 1,3?1,6 miljarder kronor, en kostnad som ska preciseras ytterligare i järnvägsutredningen.</P>
<P>Banverket har en utmärkt hemsida för den som vill fördjupa sig i Kirunajärnvägen. Gå till <A href="http://www.banverket.se">www.banverket.se</A> och klicka på Kiruna ? ny järnväg i rullgardinsmenyn för byggprojekt längst upp till höger.</P>
<STRONG><A href="http://www.kuriren.nu/GEN_Utmatning_Ettan.asp?CategoryID=2764&ArticleID=1183412&ArticleOutputTemplateID=125&ArticleStateID=2">Läs fler artiklar här</A></STRONG>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!