Kaunis Irons lastbilar kör skytteltrafik med det svarta guldet mellan Kaunisvaara och Svappavaara. Trafikverket har beviljat gruvbolaget dispens för att köra 90 tons ekipage på vägen, där tanken var att större ekipage skulle innebära färre transporter och vara bättre både miljömässigt och trafiksäkerhetsmässigt. Men det går bra för Kaunis Iron, så bra att de tidigarelagt sin produktionsökning. För att underhålla väg E45 och väg 395 som är rutten från gruvan till malmtåget i Svappavaara har Trafikverket beslutat att salta vägen under perioden med svarthalka (ungefär från november fram till att det blir kallare än minus tio grader och snö).
– Generellt är det vägarnas trafikering som avgör, och vi ser att de här vägarna har en högre trafikering och då behöver vi salta. Men i normalfallet hade vi slutat salta redan i november, men vi ser att det tar längre tid innan snön kommer, säger Håkan Äijä, drifts och underhållschef Trafikverket.
Trafikverket är medvetna om vilka problem saltningen ställer till för rennäringen i synnerhet. Gabna sameby har flaggat för att de inte kan nyttja sin vinterbetesmark utan risk för omfattande rendöd.
– Vi ser att saltet har sina klara nackdelar, det är inte optimalt för alla aspekter. Men vi har inget bättre alternativ för de här årstiderna.
Helena Eriksson är direktör för Region Nord hos Trafikverket och har i dialog med bland annat Gabna Sameby förstått läget.
– Problemet för oss på Trafikverket är att vår planprocess är så lång när vi ska bygga och det tar ganska lång tid att anta en vägplan. Vi påbörjade den processen redan under Northlands tid och vi såg ökad trafik men när de gick i konkurs lades planerna ner.
Från Gabna Sameby är önskemålet tydligt – permanent renstängsel och ekodukter så att renarna kan ledas under vägen. Men detta kan alltså inte byggas före en vägplan är antagen.
– Där har vi sagt att vi kan ställa upp och finansiera ett tillfälligt renstängsel.
Inledningsvis var det inte ens säkert att Trafikverket skulle kunna hitta pengar till ett tillfälligt stängsel och en fråga skickades ut till Kaunis Iron om de kunde betala för stängslet, men det var inte aktuellt. Helena Eriksson kan inte på rak arm säga var pengarna kommit ifrån.
– Det är ett flertal poster där vi gjort omprioriteringar.
När en vägplan kan vara färdig vet inte trafikverket heller i dagsläget utan det är något som ska passera på samråd genom många olika myndigheter innan vägplanen kan antas.
– Vi jobbar mot en långsiktig lösning, säger Helena Eriksson.