Tillfällig tågstation blir bättre

Den 30 augusti rullar det sista tåget från Kiruna centralstation och den nya tillfälliga station tas i tjänst. Trots sin tillfälliga vistelse, 1,5 kilometer norr om dagens station, ska den vara bättre än nuvarande station.

LÅNGSIKTIGT. Enligt Trafikverkets projektledare Alf Karlsson kommer den tillfälliga tågstationen fungera fram tills att den nya permanenta stationen är på plats.

LÅNGSIKTIGT. Enligt Trafikverkets projektledare Alf Karlsson kommer den tillfälliga tågstationen fungera fram tills att den nya permanenta stationen är på plats.

Foto: Maria Lindgren / Trafikverket

Kiruna2013-08-15 06:00

– Den har bättre funktioner jämfört med den gamla stationen främst när det gäller handikappanpassningen eftersom vi bygger efter nya lagar och regler, säger Alf Karlsson, projektledare på Trafikverket.

På grund av markdeformationerna tvingas man flytta sig norrut från nuvarande läge till byggnaden som kallas "Fjärren".

– Själva byggnaden började vi med i augusti och bygga om, det kommer bli klart till november som det ser ut nu, säger Alf Karlsson och pekar på att det är främst den korta handläggningen som göra att stationen blir klar pö om pö:

– Plattformen är klar i dag men vi kommer inte ha allt klart till den 30 augusti, men vi försöker göra så mycket vi hinner till dess. Det har varit kort handläggningstid från beslut till färdig anläggning, ungefär en ett halvår kortare än normalt.

Medan "Fjärren" byggs om ska det finnas vindskydd på området om vädret blir alltför bistert. Den tillfälliga stationen ska minst vara i bruk fram till 2017, då den nya permanenta stationen tidigast kan vara på plats, så det gäller att den har alla funktionaliteter som den gamla stationen.

– Vi har byggt den med alla funktioner som en permanent station ska ha. Vi har lagt ner mycket energi på handikappanpassningen, säger Alf Karlsson och fortsätter:

– Moderna krav på dörrar, toaletter, ledstråk och belysning, sådant som kanske inte den gamla stationen uppfyller.

Varför den tillfälliga stationen hamnade 1,5 kilometer norr om nuvarande är en sammanräkning av olika aspekter, enligt Alf Karlsson.

– Vi tittade på olika möjliga placeringar och det här var väl den bästa lösningen rent tekniskt, funktionellt och ekonomiskt. Vi ville hamna så nära centrum som möjligt, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!