Telefonkaoset - svårt att nå hälsocentralen

Just nu kan Kiruna hälsocentral endast ta emot hälften av alla samtal de får på morgonen på grund av personalbrist. En som blivit drabbad av det är Maria Stoltz. Hon försökte ringa hälsocentralen i en hel vecka utan att få en tid att bli uppring på.

Telefonkaos. Det är svårt att komma fram till Kiruna hälsocentral på grund av personalbrist. Maria Stoltz ringde i en hel vecka utan att få någon tid att bli uppringd på.

Telefonkaos. Det är svårt att komma fram till Kiruna hälsocentral på grund av personalbrist. Maria Stoltz ringde i en hel vecka utan att få någon tid att bli uppringd på.

Foto: Maria Unga

Kiruna2017-09-18 16:56

– Jag ringde hela förra veckan och klockan åtta var tiderna uppbokade. Det fanns ingen hänvisning vars man skulle gå, vi har tagit beslutet att gå och sätta oss på vårdcentralen och vänta och få komma in och ta prover. I veckan var vi där två gånger och fick vänta tre och en halv timma på att få träffa en undersköterska, säger Maria Stoltz.

Hon är mycket kritisk till situationen på hälsocentralen.

– Det här är för jävligt, jag träffade en farbror förra veckan som hade ringt och försökt få en tid tre dagar i rad och hade inte fått något svar.

Enligt verksamhetschefen Maarit Palomaa så beror problemet på personalbrist.

– Vi har väldigt svårt att bemanna telefonen. Vi har utbildningar på gång så vi har väldigt mycket frånvaro plus att vi har vakanta tjänster, så att det är ett problem som vi lever med just nu på Kiruna hälsocentral.

Det handlar om tre helt vakanta tjänster.

– Och det gör mycket, tre stycken borta på telefonen på morgonen. Det är anledningen till att vi inte ens når hälften tror jag, det har varit väldigt mycket frånvaro efter sommaren, säger Maarit Palomaa.

En konsekvens av det blir att folk som inte får någon telefontid istället kommer till hälsocentralen och sitter och väntar.

– Istället vore det jättebra om man ringer 1177 som rådgivning, säger Maarit Palomaa.

Hon hänvisar också de som behöver förnya ett recept eller boka av en tid att göra det via 1177.

– För då blir det mindre telefonkö hos oss och de som måste komma fram till oss kan göra det.

Hur länge kan man räkna med att det är så här?

– Vi jobbar på hela tiden så mycket vi kan, men det finns inte så många sjuksköterskor att hämta in där ute. Det är tyvärr väldigt svårt att göra någonting åt när man inte har folk som är utbildade.

Enligt Maarit Palomaa så klarar de övriga sjukhusen av att svara på 70-80 procent av samtalen på morgonen, några över 90 procent. Kiruna hälsocentral svarade på 80 procent av samtalen fram till sommaren, därefter har det försämrats på grund av personalbristen.

– Vi är inflyttade från Piteå och har aldrig varit med om det här tidigare, att det är sådan kaos på vårdcentralen. Jag är otroligt upprörd, det här skulle aldrig ske nere vid kusten, det här är inte jämlik sjukvård, säger Maria Stoltz.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om